Počet stránek ve webu: 43.429

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Od poloviny dubna 2024 mám pronajatý byt. Je tu v celém bytě nové lino. Co jsem tady, nonstop větrám, ale zápach z lina je stále stejně intenzivní. I v Brenu mi řekli, že to není normální. Majitelka to ale nechce řešit. Našla jsem si jiný byt. Majitelka mi sama nabídla, že se můžu přestěhovat, že mi vyjde vstříc s výpovědní lhůtou. Nahlásila jsem ji odstěhování měsíc dopředu, ale chce platit ještě dalších půl měsíce.

Je to pro mě už tak dost finančně i jinak dost časově náročné. Kromě tohoto problému s linem mi podle smlouvy měla zpřístupnit nebytový prostor, který mi za těch 5 měsíců nezpřístupnila. Moje otázka tedy je - mám být ráda, že nemusím dodržet 3 měsíční lhůtu, nebo mám nárok na dřívější ukončení smlouvy? Děkuji.

 

ODPOVĚĎ:
Váš případ má několik důležitých právních aspektů, na které je třeba se zaměřit:
Zápach z lina a reklamace: Pokud jste v bytě zaznamenala neustálý zápach z nového lina, který je podle vás i podle odborníků (např. z Brenu) neobvyklý, může jít o vadu nájmu. Podle občanského zákoníku (§ 2259) máte nárok požadovat po pronajímateli nápravu takové vady (např. výměna lina nebo odstranění zápachu). Pokud majitelka tuto vadu neřeší, mohlo by to být důvodem k dřívějšímu ukončení nájemní smlouvy. Je třeba tuto vadu písemně oznámit pronajímatelce a požadovat její řešení.
Nárok na dřívější ukončení nájmu: Výpovědní lhůta v případě nájmu bytu je podle občanského zákoníku standardně 3 měsíce (§ 2288). Nicméně, pokud vám pronajímatelka sama nabídla kratší výpovědní lhůtu a obě strany s tím souhlasily, můžete odstoupit na základě dohody. Pokud dohoda zahrnovala odstěhování po 1 měsíci, měla byste platit nájemné jen do konce toho jednoho měsíce, ne dalších 15 dní. Tato dohoda by měla být písemná, aby se předešlo sporům.
Nepřístupný nebytový prostor: Pokud vám majitelka podle nájemní smlouvy měla zpřístupnit nebytový prostor, který vám za celou dobu nájmu nezpřístupnila, může to být dalším důvodem pro odstoupení od smlouvy nebo snížení nájemného. Majitelka tím totiž nedodržela podmínky smlouvy.
Doporučení: Pokud majitelka trvá na platbě dalších 15 dní, zkuste se odvolat na dohodu o zkrácené výpovědní lhůtě a na problémy spojené s kvalitou bytu (zápach z lina a nepřístupný prostor). Pokud nedojde k dohodě, zvažte pomoc právníka nebo mimosoudní řešení prostřednictvím mediace.
Je vždy lepší mít veškerou komunikaci písemně, a to i pro případ, že by došlo k soudnímu sporu.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.