Počet stránek ve webu: 43.381

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

29.03.2016 můj přítel koupil v bazaru automobil se svítící kontrolkou DPF, bylo mu řečeno, že kontrolka se rozsvítila při výměně baterie a nic to není. Po dvou měsících užívání automobilu, auto přešlo do nouzového režimu, přestalo jet. Po vyhotovení diagnostiky se ukázalo, že odešlo turbo.

Chtěla bych se zeptat, zda se dá tohle považovat za skrytou vadu a následné odstoupení od smlouvy. Nebo zda můžu auto reklamovat a nechat opravit na náklady autobazaru? Děkuji, Milada

ODPOVĚĎ:
Za vadu se považuje rozpor se smlouvou nebo pokud věc neodpovídá účelu smlouvy. V tomto případě se vozidlo zřejmě pořídilo za účelem ježdění s ním, tedy o vadu jde. Otázka nároků pak vyplývá především z samotné kupní smlouvy a to pokud jde o popis vozu a jeho vad. Pokud byl kupující ve smlouvě na tuto vadu upozorněn, nemůže uplatňovat nároky z vad. Pokud nebyl nároky má, ale s ohledem na další okolnosti. Je totiž rozhodné, zda byla vada zjistitelná prohlídkou s obvyklou péčí (např. kupuji-li vůz, měl bych s ním provést zkušební jízdu, zkontrolovat jej). Pak jsou jeho nároky omezené. Jestliže nebyla zjistitelná a projevila do 6 měsíců od uzavření kupní smlouvy, má se za to, že existovala již v době prodeje. Pro další nároky je pak rozhodující, zda jde o vadu podstatnou či nepodstatnou. V tomto případě lze uvažovat o podstatné vadě a pak je možné požadovat odstranění vady dodáním nové nebo chybějící věci, opravu věci, přiměřenou slevu z kupní ceny nebo od smlouvy odstoupit. Vadu a nárok z vady je třeba oznámit bez zbytečného odkladu, jinak ji soud nepřizná. Nemusí jít o stejný okamžik, ale neměla by se reklamovat například půl roku po jejím zjištění.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.