Počet stránek ve webu: 43.381

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Jsem zaměstnankyně jedné nejmenované firmy, která má na svých pobočkách po celé ČR rozdílnou pracovní dobu, např. :
1. pobočka otevírací doba: PO 9:30 – 19:00, ÚT 7:00-13:30, STŘ 7:00-15:30, ČT 9:30-19:00, PÁ 7:00 – 15:30 = 40hodin týdně
2. pobočka otevírací doba: PO 7:00-19:00, ÚT 7:00-19:00, STŘ 7:00 – 16:00, ČT 7:00-19:00, PÁ 7:00 – 16:00, SO 7:00 – 13:00.

Největší zádrhel a nepochopení je stran státních svátků, zejména 24.12, 25.12., 26.12., kdy jsou všechny pobočky zavřeny. Zaměstnavatel vyřešil následujícím způsobem: všichni zaměstnanci si musí během půl roku naddělat 24 hodin (za všechny 3 dny při plném úvazku, při zkráceném úvazku 0,8 pak 18hodin) – prakticky za státní svátky, navíc v době, kdy jsou pobočky uzavřeny. Jako „kompenzaci“ navrhl finanční odměnu – otázkou jakou, to zaměstnavatel v tuto chvíli nesdělil. Zatímco zaměstnanci při plném úvazku na „pobočce č. 1“ si nemají prakticky ani kdy nadpracovat (pracovní doba 40hodin týdně, bez sobot) x zaměstnanci na „pobočce č. 2“ musí jít směny navíc (směnný provoz). Můj dotaz zní: Postupuje zaměstnavatel lege artis? Je povinnost zaměstnance „nadpracovat“ dobu státních svátku v době uzavření poboček? Ohledně ostatních svátků ve všední/pracovní den: Je pak spravedlivé, když se na pobočce č. 1 (40hodin týdně) svátky budou počítat hodinově za odchozené, i když bude zaměstnanec doma vs. na pobočce č. 2 by zaměstnanec, pokud nepůjde ve svátek do práce, byl bez hodin v docházce? Oba zaměstnanci by byly doma, ale jeden s hodinami, druhý bez nich. Děkuji za odpověď, v případě nejasností doplním ráda informace. Personalistka tvrdí, že je postup lege artis konzultovaný s právníkem, nicméně se strhla vlna nesouhlasu z řad zaměstnanců.

 

ODPOVĚĎ:
Pro odpověď je důležité vědět, jakým způsobem je rozvrhována pracovní doba. Zda se jedná o rovnoměrně rozvrženou dobu nebo například o fond pracovní doby apod.
Při rovnoměrně rozvržené pracovní době platí, že připadne-li svátek na den, na který by jinak byla rozvržena směna, svátek se považuje za odpracovanou dobu a započítá se do odpracovaných hodin a zaměstnanci náleží náhrada mzdy/platu.
Pokud rozvržení směn není rovnoměrné (je například v rámci fondu pracovní doby), pak výše uvedené platí pro zaměstnance, kterým na tyto dny byla rozvržena pracovní směna, přičemž zaměstnavatel není povinen na dny, na které připadá svátek směny rozvrhovat. U zaměstnanců, u kterých směna na svátek rozvržena nebyla, se nic nezapočítá.
Nejde tedy o "napracování" svátku, ale o skutečnost, že na tento den nebyla rozvržena směna, dané hodiny zaměstnanec musí odpracovat jiný den tak, aby byl naplněn počet hodin odpovídající úvazu zaměstnance.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.