Počet stránek ve webu: 43.381

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Moc prosím o radu či pomoc jak dále postupovat. V polovině června 2016 jsme vytopili sousedku pod námi. Příčina byla vada na hadičce od kuchyňské baterie (zakoupená přelom 2015/2016 – montovaná leden 2016). Reklamace baterie byla uznána bez nejmenších potíží. Dále jsme po výrobci chtěli uplatnit škody.

U sousedky se muselo komplet penetrovat a vymalovat většina bytu. Naši škodu jsme ani neřešili, šlo nám hlavně o sousedku. Vše jsem řešila s prodejcem (ten mezitím ukončil svou činnost) a nyní řeším přímo s dodavatelem – po mailech. Škoda činí 7.000 Kč, faktura byla přeposlána dodavateli. Od léta se s nimi náhradu škody snažím dořešit – vždy přijde odpověď, že mě prosí o trpělivost, protože nemají dořešeno, zda nám škodu proplatí. Prosím o pomoc jak postupovat, už si nevím rady. Předem děkuji Božena

ODPOVĚĎ:
Jelikož ve Vámi popsaném případě byla způsobena škoda ve výši 7.000,- Kč, nebude možné aplikovat ustanovení o Škodě způsobené vadou výrobku (§ 2939 a násl. občanského zákoníku), neboť škoda na věci způsobená vadou výrobku se hradí jen v částce převyšující částku vypočtenou z 500 EUR (a to kursem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou v den, v němž škoda vznikla).
Protože mezi Vámi a výrobcem kuchyňské baterie neexistuje žádný přímý smluvní vztah (kuchyňskou baterii jste nekupovala od výrobce, ale od jiného subjektu), je vymáhání náhrady škody komplikovanější. V tomto případě by bylo nutné buď tvrdit a prokázat, že výrobce vadu Vámi zakoupené kuchyňské baterie zavinil (např. v důsledku své nedbalosti, nebo přichází v úvahu aplikace ustanovení o smlouvě ve prospěch třetí osoby (§ 1767 občanského zákoníku).
V každém případě platí, že bude-li výrobce kuchyňské baterie nadále otálet s náhradou vzniklé škody, popř. nebude-li ochoten škodu nahradit, nezbude Vám, než se náhrady škody domáhat soudní cestou. Pro přípravu předžalobní výzvy a žaloby Vám doporučuji využít služeb advokáta:
www.advokatikomora.cz
Nelze vyloučit, že již předžalobní výzva, psaná na hlavičkovém papíře advokátní kanceláře (a doplněná plnou mocí, kterou advokátovi udělíte) přiměje výrobce kuchyňské baterie ke změně názoru.
Mírně nad rámec Vašeho dotazu připomínám, že právo na náhradu škody se promlčí po 3 letech od okamžiku, kdy jste se dozvěděla o škodě a o tom, kdo za ní odpovídá, přičemž toto právo se promlčí nejdéle za 10 let od vzniku škody (§ 620/1, § 629/1 a § 636/1 občanského zákoníku).
K Vaší poznámce o tom, že „prodejce ukončil svou činnost“ pouze podotýkám, že roli v této souvislosti hraje, zda byl prodejce právnickou osobou (která mohla zaniknout nebo pouze změnit předmět své činnosti) či podnikající fyzickou osobou. Ukončení činnosti samo o sobě totiž prodejce odpovědnosti za způsobenou škodu nezprošťuje.
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.