Počet stránek ve webu: 43.121


V této části poradny jsou přijímány dotazy týkající se výkonu/průběhu exekuce a insolvence
.

Vyberte  Přehled dotazů
Součet všech návštěv exekuční poradny: 8.444.107

Chybná platba v bankovnictví do společnosti v insolvenci - vymáhání přeplatku zpátky od insolvenčního správce či exekutora

Odesláno: 
Otevřeno 809 x
1 odpověď
 
Dobrý den,
dne 10/5/2017 jsem z účtu mé společnosti zaslala platbu za odebrané zboží na účet dodavatele. Místo Kč 614,20 jsem manuální chybou v internetovém bankovnictví převedla částku Kč 61 402 Kč. Když jsem zjistila chybu, hned jsem komunikovala s příjemcem platby - jednatelem, která skutečnost potvrdila a vydala k tomu i písemné potvrzení. Peníze zpět bohužel neposlala, protože v té době se příjemce platby přihlásil do insolvence a od té doby má zablokované účty, k nimž prý nemají přístup.
Obrátila jsem se na banku, několikrát urgovala příjemce, také na exekutora, na kt. jsem dostala od příjemce platby kontakt - neúspěšně.
Po urgencích jsem se obrátila na PČR, kde záležitost prošetřili a odkázali mě na řešení v rovině občansko-právní. Nevím, jak nyní postupovat - je nutné se obrátit na právníka nebo se mám/ mohu přímo obrátit na soud? Jak kvalifikovat žalobu?
Bohužel jsme nikde nedohledali, ani nebylo sděleno, na koho se obrátit - tj. kdo je kompetentní k uvolnění částky, která by měla být vyjmuta z exekuce a vrácena na náš účet.
Vlastník účtu jím nemanipuluje, banka neobdržela souhlas k uvolnění kompetentní osobou, exekutor prý zastupuje konkrétní subjekt v rámci vymáhání dlužné částky, náš problém ho nezajímá.
Máme se obrátit také na nějakého exekutora?
Ze všeho dosud vyplývá, že se příjemce platby hlásí k této částce, ale není znám právní nástroj, jak přeplatek uvolnit a vrátit. Dokážete poradit?
Jsme nově vzniklá firma, proto máme obavy z částek za právníka - jakékoliv další náklady jsou pro nás momentálně existenční, na druhé straně i ztráta z chybné transakce.
Děkuji za jakoukoliv radu, jak dále postupovat.
Veškerou komunikaci a dokumenty mám ve složce připravené.
 
Dobrý den,

pokud je příjemce platby v insolvenci, je v této věci nutné se obrátit zejména na insolvenčního správce společnosti. Jeho jméno zjistíte v insolvenčním rejstříku na webu isir. justice.cz po zadání údajů příjemce platby. Rozhodné však bude datum, kdy jste platbu poukázala, zda před zjištěním úpadku společnosti či po něm.

Pohledávku bude třeba uplatnit na formuláři „Vyrozumění o uplatnění pohledávky za majetkovou podstatou“, který naleznete na webu http://www.justice.cz v sekci Formuláře ke stažení; toto uplatnění se doručuje insolvenčnímu správci. Pohledávky z titulu bezdůvodného obohacení (plnění bez právního titulu) by Vám pak měly být vráceny prostřednictvím ustanoveného insolvenčního správce, bude-li v majetkové podstatě dostatek finančních prostředků.

Krajní možností je pak podání civilní žaloby na vydání bezdůvodného obohacení; promlčecí doba je obecná tříletá, tj. uplyne dne 10.05.2020.