Vymáhání odměny za provedené programátorské práce nedokončené z důvodu překážek na straně objednatele
- Uložil(a): Mgr. Hana Wernerová (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zveřejněno: 29. březen 2016
01/2016 jsem jako dodavatel (jakožto OSVČ) podepsal s objednatelem objednávku na dodání programátorských prací u jeho klienta. Jednalo se o období 4.1.2016 až 31.3.2016. Domluvili jsme se na určité ceně za člověkoden a v návrhu objednávky, který mi objednatel předem poslal k revizi byly uvedeny čtyři milníky vyplácení peněz.
První milník zde byl za 15% odvedené práce, což odpovídá cca 9 člověkodnům. Ve finální objednávce, kterou jsem podepsal však tyto milníky chyběly (což jsem si uvědomil až později) a byla zde uvedena pouze celková cena za práci na celé tři měsíce. Na projektu jsem začal pracovat, avšak v důsledku nevyhovujícího prostředí pro práci (velký openspace, kde jsem musel sdílet jeden stůl ještě s dalším člověkem, což rozhodně není standardní řešení), jsem po necelém měsíci objednatele upozornil, že ukončím spolupráci, pokud se situace nevyřeší a nedostanu vlastní stůl. Počkal jsem 2 dny a k žádnému posunu nedošlo, už jsem situaci neunesl, a proto jsem poslední den v měsíci ráno objednateli sdělil, že již nepřijdu. Nyní od konce ledna uběhlo 22 dní a nejsem schopen se s objednatelem dohodnout o finanční kompenzaci za leden. Objednatel tvrdí, že není možné, abych mu poslal fakturu, jelikož nejprve mi on musí vystavit akceptační protokol. K tomu prý potřebuje statistiku z turniketů, tedy jak přesně jsem u jeho klienta trávil čas. Tu asi zatím nemá, nevím, na poslední e-mail mi už ani neodepsal. Každopádně by mi měl zaplatit minimálně za první milník, což by znamenalo cca 50% z času, který jsem odpracoval. To jsem mu nabízel, ale nereaguje. Prosím o radu, jak mám nyní postupovat, abych v rozumném čase získal peníze za odpracované hodiny, nebo alespoň za první milník, který, jak jsem psal, byl v návrhu objednávky, ale z finální verze tyto milníky objednatel odstranil. Na koho se nyní mám obrátit? Na právníky/soudy, nebo by stačil inspektorát práce? Jaké mám případně šance uspět u soudu? Co na to vše říká zákon? Předem děkuji za radu, Ivo
ODPOVĚĎ:
V tomto případě by bylo dobré shlédnout smlouvu nebo alespoň finální text objednávky, pakliže nemáte uzavřenu písemnou smlouvu. Doporučovala bych fakturu vystavit a nadále komunikovat pouze písemně nebo alespoň mailem, nikoliv telefonicky - z důvodu prokazování v případě soudního řízení. Na vystavenou fakturu lze reagovat pouze dvěma způsoby - uhradit ji nebo ji rozporovat a v tom případě uvést důvody neuhrazení. Pak již máte podklady pro případné soudní řízení. Inspektorát práce Vám v tomto případě nepomůže, protože váš vztah nebyl pracovněprávní, ale obchodněprávní - podnikatelský, který nevyřeší v případě sporu nikdo jiný než soud. Zákon tuto situaci chápe jako odstoupení od smlouvy, jejímž důsledkem je povinnost vrátit si vše, co bylo navzájem poskytnuto. Vy jste určitý objem práce odvedl a předal a máte nárok na částečnou kompenzaci. Je to ale věc, která může být z hlediska prokazování a výpočtu Vámi nárokované částky složitá a doporučoval bych obrátit se v případě, že věc nevyřešíte smírně, na právníka.