Klient software firmy požaduje vrácení peněz za již vytvořený program - má na to právo?
- Uložil(a): Mgr. Lukáš Mohyla (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zveřejněno: 23. červen 2016
Jsme vývojářská společnost (software na míru) a 3.7.2015 jsme podepsali s klientem Smlouvu o dílo - vývoj mobilní aplikace. Termín dodání byl 120 dnů po odsouhlasení designu, který jsme pro klienta také zajišťovali. Ve smlouvě je specifikace funkčnosti díla, ale tuto klient od začátku upravuje (i po podpisu smlouvy).
Dle našeho mínění nám dodnes (28.05.2016) klient neodsouhlasil design. I přes to (neboť komunikace a vztah mezi námi byl na přátelské úrovni) jsme aplikaci vyvíjeli a 12/2015 jsme aplikaci klientovi nahráli. Od této doby klient přicházel s novými funkcemi až do chvíle, kdy vznesl požadavek, že by aplikace měla fungovat offline. To je zásadní změna a vyžaduje kompletní přeprogramování. Toto jsme klientovi sdělili a nabídli mu nákladovou cenu, od té doby se odmlčel. Přibližně po dvou měsících nám přišla výzva od klientovo advokáta, že odstupuje od smlouvy a požaduje navrácení zaplacených záloh na aplikaci. Žádné takové ustanovení ve smlouvě domluvené nemáme. Nyní jde celá záležitost na základě přání klienta k soudu. Jak bychom se měli dále zachovat a kdo je v právu? Děkuji moc Kamil
ODPOVĚĎ:
Kdo je ve Vámi popsaném případě v právu nelze skutečně ze znění dotazu dovodit (pro učinění konkrétnějšího závěru by bylo nutné seznámit se podrobně s textem smlouvy o dílo a související korespondencí a jinou komunikací smluvních stran).
Co se týče průběžného vznášení dalších požadavků (pozměňujících původní objednávku), je podstatné, jakým způsobem mohla být uzavřená smlouva o dílo měněna. V zásadě totiž platí, že i písemně uzavřená smlouva může být měněna ústními dodatky či dokonce konkludentně (tzn. mlčky), není-li tento způsob smlouvou výslovně vyloučen (jak vyplývá z § 564 občanského zákoníku). Je proto možné, že v průběhu komunikace objednatele a zhotovitele (následující po uzavření smlouvy o dílo) došlo ke změnám předmětu díla (v tomto ohledu závisí vše na projevech vůle smluvních stran, tedy na tom, co zhotovitel a objednatel zamýšleli a na čem se dohodli).
Není-li jednostranné ukončení platnosti smlouvy odstoupením ve smlouvě o dílo nijak výslovně zakotveno, byl objednatel oprávněn od smlouvy o dílo odstoupit dle § 2002/1 občanského zákoníku. Dle tohoto ustanovení občanského zákoníku platí, že poruší-li strana smlouvu podstatným způsobem, může druhá strana bez zbytečného odkladu od smlouvy odstoupit. Podstatné je takové porušení povinnosti, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala; v ostatních případech se má za to, že porušení podstatné není.
Ze znění dotazu nicméně nevyplývá, v čem objednatel spatřuje podstatné porušení smlouvy o dílo (nelze proto vyloučit variantu, že odstoupení od smlouvy je neoprávněné a tudíž bez právních účinků).
Byla-li objednatelem podána k soudu žaloba, doporučuji Vám v každém případě kontaktovat advokáta:
www.advokatikomora.cz
s jehož pomocí bude možné se proti podané žalobě bránit.
_______________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
zákon č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník
Aktuální znění těchto právních předpisů naleznete zde:
https://portal.gov.cz/app/zakony/