Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Chystám se prodávat ojeté auto, kterému končí tovární záruka 04/2018. Pokud prodám nyní, mám za to, že platí, že kupující má právo požadovat opravy z titulu skrytých vad po dobu šesti měsíců. Jak by to tedy bylo v případě, že by se nějaká závada v rámci šesti měsíců od prodeje automobilu vyskytla?

Můžu kupujícího odkázat na tovární záruku, ať si vyřeší sám a je to tímto pokryto, nebo by hrozilo to, že může i tak požadovat finanční plnění ode mě, případně i vrácení vozu? Děkuji, Jakub.

ODPOVĚĎ:
Tuto situaci řeší ust. § 2112 odst. 1 občanského zákoníku, které zní:
Neoznámil-li kupující vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, soud mu právo z vadného plnění nepřizná. Jedná-li se o skrytou vadu, platí totéž, nebyla-li vada oznámena bez zbytečného odkladu poté, co ji kupující mohl při dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou let po odevzdání věci.
Uplatnit skryté vady tedy může kupující až do 2 let od prodeje. Jedná se však o  vady, které by musel mít automobil v době prodeje, nikoli o vady, které se vyskytnou později.
Z důvodu maximální jistoty bych doporučil automobil před prodejem důkladně nechat zkontrolovat v servisu s tím, že si nechte kopii protokolu, ve kterém by mělo být uvedeno co bylo zkontrolováno, a že žádná závada nebyla zjištěna. Protokol můžete rovněž přiložit jako přílohu ke smlouvě. Samozřejmě tento postup není nutný,   zejm. pokud vozidlo pravidelně servisujete a máte o tom podklady. Z důvodu jistoty bych si však nechal kopie dokladů o provedených prohlídkách a opravách.
Skryté vady by kupující primárně uplatňoval vůči Vám, a to bez ohledu na to, že stále trvá tovární záruka k automobilu.   Ve smlouvě je však možné lhůtu k uplatnění skrytých vad omezit právě např. lhůtou 04/2018 s tím, že ve smlouvě uvedete, že kupující je povinen vady uplatňovat výhradně vůči původnímu prodejci vozidla.
Pro toto je však nezbytně nutné ve smlouvě výslovně uvést, že na kupujícího postupujete veškerá práva z vadného plnění vůči prodejci vozidla, a to z důvodu, že jinak by kupující vůbec nebyl oprávněn vozidlo u původního prodejce reklamovat. Právo reklamaci vozidla by totiž zůstalo zachováno pouze Vám, nikoli kupujícímu.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.