Prokázání bezvadnosti výrobku prodejcem - stačí otestování prodejcem nebo znalecký posudek věci?
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 30. srpen 2017
Koupila jsem si telefon, který jsem ale v průběhu 6 měsíců reklamovala. Projeví-li se vada v průběhu 6 měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí. Tzn. že v takovém případě se předpokládá, že věc byla vadná již při převzetí a prodávající musí prokázat, že tomu tak nebylo.
Ze zákona vyplývá, že pokud se vada vyskytne do 6. měsíců od zakoupení musí prodejce dokázat, že byl výrobek bezvadný odborným posudkem. Nestačí to jenom potvrdit neuznanou reklamací (prodejna mi provedla reklamaci 2x a pokaždé neuznala reklamaci). Tím považovala vše za ukončené a posílala mi telefon na mé náklady (neoprávněně). Já jsem to nepřevzala jelikož způsob testování byl proveden velmi laicky. Výrobek jsem nemohla převzít, protože jsem ho stále považovala za vadný. Prodejce mi neprokázal odborným znaleckým posudkem, že je výrobek bezvadný. Jelikož jsem považovala výrobek za vadný a prodejna mi neprokázala opak, napsala jsem prodejně, že odstupuji od smlouvy, podepřené zákonem o podstatném porušení kupní smlouvy. Prodejna tento dokument naprosto ignorovala. Postoupila jsem proto celý případ ČOI. Už to trvá témeř rok (09/2016-08/2017) a já jsem unavená z celého postupu, kdy zákon existuje, ale zdá se mi, že je jakoby jenom naoko, protože já jako zákazník jsem tím jenom vlečená energií a časem a vše se zdá stále více komplikované. ČOI, která se tímto zabývá tvrdí, že prodejce není povinen dát zpracovat znalecký posudek. Prý si mám dát zpracovat znalecký posudek sama. Zákon vysloveně říká, že nestačí jenom tvrdit, že je výrobek bezvadný, ale prodávající to musí dokázat. Na druhé straně prodejce mi nechce vrátit peníze a po jednání s ČOI by bylo možné vrátit telefon. Já ale telefon zpátky pochopitelně nechci. Prodejna naprosto a zcela ignorovala moje odstoupení od kupní smlouvy. ČOI je v tomto směru naprosto marná (dovolí prodejci, "aby se mnou mával"). Doporučila mi, abych si dala vypracovat posudek, anebo podala žalobu.
1/ Po téměř roce, kdy hodnota telefonu už značně klesla, by mi prodejna po jednání s ČOI byla ochotná vrátit mobil, který by mi byl k ničemu (musela bych ho prodat s velkou ztrátou).
2/ Mám si dát vypracovat posudek, což jsou další náklady, Energie a Čas neustále něco dokazovat...Jsem z toho už opravdu unavená.
3/ Tato varianta je ještě zdlouhavější, žaloba u soudu.
Pomyšlení na tuto variantu je ještě horší než varianta 2. Kde je pravda? Na jedné straně je tady zákon, který se tváří, že chrání spotřebitele a na straně druhé stojí silný nástroj pro prodejce, kde podle tvrzení ČOI není prodejce povinen dát zpracovat posudek. Jak to vlastně je s tímto zákonem. Prodejna nereagovala na moje odstoupení od smlouvy a peníze vrátit nehodlá. ČOI se vůbec nevyjádřila k tomu, že prodejna ignoruje moje odstoupení od smlouvy. Jakou váhu tedy má podstatné porušení kupní smlouvy - odstoupení od smlouvy do 6. měsíců, kvůli vadnému produktu. Chci vrátit peníze na základě podstatného porušení kupní smlouvy. Takový jednoduchý požadavek je naprosto ignorován a je se mnou zacházeno, jako kdybych udělala chybu já. Prodejna mi už téměř rok blokuje peníze I telefon, který mi chce neustále vracet. Jaký je tedy doopravdy zákon na ochranu spotřebitele. Připadá mi, že jenom existuje, ale nechrání spotřebitele. Prodejce prý není nic povinný předkládat ale zákon říká, že pokud nepředloží, považuje se výrobek za vadný. Jak mám postupovat, abych získala peníze, ne telefon. Vadný telefon zpátky nechci. Děkuji, Leona.
ODPOVĚĎ:
V tomto případě souhlasím s názorem ČOI v tom, že pokud se budete chtít domoci svých práv, budete muset podat žalobu k soudu.
Ačkoli je pravdou, že by prodejce musel prokázat, že mobil nebyl v době prodeje vadný, pokud Vám v současné situaci neuzná reklamaci, v zásadě nic prokazovat nemusí. Toto by totiž byl povinen prokazovat právě až v případě soudního řízení.
Pokud chcete získat peníze zpět, nechte si vrátit telefon, poté nechte zpracovat znalecký posudek, ze kterého nejspíše vyplyne, že je mobil skutečně vadný. Následně u prodejce opět uplatněte reklamaci s tím, že požadujete i náklady za vypracování posudku a vrácení kupní ceny. Pokud by však ani při předložení znaleckého posudku prodejce nezměnil svůj postoj, bude skutečně jedinou možnou cestou žaloba k soudu.
Pro přesnost uvádím, že prodejce Vám skutečně není povinen předkládat znalecký posudek o tom, že výrobek není vadný. Tato povinnost ze zákona nevyplývá.