Reklamační lhůta na nový bytový dům - kolik let?
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 6. září 2017
12/2016 jsme převzali nový suterénní byt a v 02/2017 podepsali kupní smlouvu s developerem. V 06/2017 bylo zjištěno cca měsíční zatékání prasklého vodovodního rozvodu na chodbě domu v suterénu. Náš byt je bohužel jako první v sousedství, stal se neobyvatelný, developer celou dobu spolupracuje, ale vysoušení by už chtěl ukončit jako že už je "vysušeno", budeme asi souhlasit.
V kupní smlouvě máme podepsánu jednoduchou větu - 2 roky záruka na vše, není tam napsán postup při uplatňování reklamací apod. Chtěli bychom při vyřízení této reklamace nějak uplatnit možnost 5 leté záruky na skryté vady dle NOZ. Je to v našem případě možné nebo máme 2 roky dle smlouvy a tečka? A druhý dotaz - mám nárok na uhrazení finančních nákladů, které mi vznikly při opuštění bytu? Děkuji, Vlasta.
ODPOVĚĎ:
V prvé řadě je nutné odlišovat Vaše nároky vyplývající z odpovědnosti za skryté vady a nároky z dvouleté záruky.
Zárukou se prodávající zavazuje, že věc bude po určitou dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti. Pokud tedy developer poskytl 2letou záruku, pak se toto vztahuje spíše na nově vzniklé vady v této době.
O skrytou vadu se pak jedná, pokud tato vada existovala již v době koupě nemovitosti, nicméně se projevila, resp. byla zjištěna později. S ohledem na výše uvedené tedy můžete určité reklamovat vady vzniklé ve lhůtě 2 let, jiné ve lhůtě 5 let.
Vzhledem k tomu, že k zatékání došlo až po koupi bytu, nepřichází v úvahu odpovědnost za skrytou vadu, ale naopak je nutné uplatnit nároky ze záruky, případně z odpovědnosti za škodu, která Vám vznikla v důsledku závady zaviněné developerem.
Rovněž bude možné po developerovi uplatňovat náklady vzniklé v důsledku opuštění bytu (tj. zejm. nájem za dobu, kdy jste byt nemohla užívat, náklady za stěhování apod.).