Reklamace nového bytu - prodávající oddaluje vyřízení reklamace a čeká až uplyne záruční doba na byt
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
Chtěla bych poradit ohledně reklamace závad v bytě. Dle jakého paragrafu se řídit? Závady ani po půl roce nebyly odstraněny a na některé reklamace byly ignorovány a nikdy nevyřešeny? Na co se odkázat a co se dá vymoci? Jde o nově zakoupený byt. Závady jsou všeho druhu po závažné až méně závažné a to:
chlad od oken, už se 3x seřizovala a v druhé polovině místnosti je zase horko, když se zatopí, venkovní parapety se sklonem k omítce místo na opačnou stranu a drží se na nich voda, podlahové lišty mají olámané rohy, na stupínek v podlaze je ďolík, na některých místech je boule, omítka všude špiní, obložení dveří jako kdyby bylo špinavé, dlažba na terase se rozlézá, velmi ostré kliky u dveří (z bezpečnostního hlediska nevhodné). Od oken jde chlad a dodavatel tvrdí, ze již byla 3x seřízena, že jsou v pořádku. Musím já jim doložit, že je tam něco špatně, sehnat si znalce a znalecký posudek nebo oni mi musí doložit, že okna jsou v pořádku? Jak postupovat, když každá strana si tvrdí své a jejich cílem je akorát odsouvat a nevyřešit, protože možná ani neví jak a nová okna samozřejmě platit nechtějí. Když by se to řešilo soudně a dodavatel prohrál, hradí vše i naše výlohy, tj. cca 150.000 Kč? Soudní řešeni je zdlouhavé, nechce se nám do toho, ale když třeba nic jiného nezbyde. Jak je třeba zastrašit? Už mají nějaký soudní spor stále nevyřesený a trvající již 3 rokem. Děkuji, Jaroslava
ODPOVĚĎ:
Odpovědnost za vady nemovitosti řeší § 2129 občanského zákoníku, dále § 2110 a násl. občanského zákoníku, kde je řešena obecně odpovědnost u kupní smlouvy.
Předpokládám, že jste byt koupila od developera (podnikatele), uplatnit by se proto měl i režim prodeje zboží od podnikatele v § 2165 a násl. občanského zákoníku. Podle těchto ustanovení pak můžete odstoupit od smlouvy v případě opakovaného výskytu stejné vady (nejméně 3), nebo při výskytu 4 různých vad.
Pokud tedy prodávající vaše reklamace neuznal, doporučuji závady posoudit znalcem. Se znaleckým posudkem se opětovně na obraťte prodávajícíhos tím, že trváte na odstranění vad do stanovené lhůty. Pokud k odstranění vad nedojde, můžete požadovat slevu z kupní ceny (odpovídající nákladům na opravu), případně od smlouvy odstoupit a požadovat navrácení celé kupní ceny. V tomto případě bude nutné si posoudit, zda developer není jen účelově založenou sro a v případě prodeje všech bytů mu nezbude žádný majetek, ze kterého byste se mohla uspokojit.
Motivující může být rovněž výzva zaslaná advokátem, neboť prodávajícímu bude zřejmé, že se svých nároků budete skutečně domáhat.
V případě soudního sporu hradí prohraná strana náklady soudního řízení protistraně, tj. především náklady za právní zastoupení, soudní poplatek atd. Samozřejmě je možné nárokovat veškerou škodu, tj. i např. výdaje na znalecký posudek, opravy, v případě odstoupení od smlouvy zaplacené úroky na hypotéku apod.
► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Nevyřízení reklamace nemovitosti prodávajícím developerem včas - další postup kupujícího