Jak reklamovat zubní plombu - postup (plomba vypadla krátce po aplikaci)
- Uložil(a): Mgr. Lukáš Mohyla (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
Dne 14.5.2018 jsem byla na zubním ošetření, kde mi zubařka vyvrtala starou amalgámovou výplň a nahradila jí dočasnou plombou. Domnívám se, že ošetření trvalo neadekvátně dlouho, nebylo provedeno kvalitně a že mi byly prováděny neopodstatněné výkony. Také když se mi zubařka pokoušela dát provizorní výplň poprvé, tak vypadla.
Povedlo se jí to až na podruhé. Zubařka si vše zaúčtovala a na recepci mi byla sdělena extrémně vysoká částka, kterou jsem pro nedostatek peněz neuhradila s tím, že ji zaplatím následující den. Po asi hodině a čtvrt mi vypadla provizorní výplň a zub mě od té doby bolel. Částku jsem dosud neuhradila. Požádala jsem zubní kliniku, aby mi byla kopie účtu zaslána e-mailem, ale nestalo se tak. Dnes (10.07.2018) jsem navštívila jiného zubaře, který mi nahradil vypadlou plombu a dal mi o tom potvrzení. Jak mám postupovat, pokud nejsem spokojená s prací paní zubařky a s vyčíslenou částkou za poskytnutou péči? Děkuji, Milena.
ODPOVĚĎ:
Máte-li pochybnosti o účelnosti všech výkonů, které jste u zubařky podstoupila, je vhodné, abyste s jiným zubařem konzultovala
1/ zda byly všechny provedené úkony účelné a správně provedené a
2/ zda je účtovaná cena za tyto úkony adekvátní.
Za tímto účelem si od zubařky vyžádejte kopii té části zdravotnické dokumentace, která pojednává o předmětném výkonu ze dne 14. 5. 2018, a znovu požádejte o podrobné vyúčtování ceny výkonu (tedy o rozepsání cen jednotlivých výkonů, použitých materiálů apod.).
Dle platné právní úpravy musí být pacient v případě zdravotních služeb, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, předem informován o jejich ceně či alespoň o způsobu jejího výpočtu a předpokládané výši. Pokud jste žádnou takovou informaci neobdržela (a účtovaná cena pro Vás tedy byla překvapující), jedná se o pochybení zubařky.
Po obdržení těchto podkladů se můžete obrátit na jiného zubaře s žádostí o konzultaci odborné správnosti postupu Vaší zubařky (zejména co se týče účelnosti jednotlivých výkonů) a adekvátnosti účtované ceny. Upozorňuji na to, že konzultační služby nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, lze proto očekávat, že Vámi oslovený zubař si za konzultaci vyúčtuje určitou částku.
Dle informací, které v rámci konzultace obdržíte, se můžete rozhodnout, zda, popřípadě co zubařce zaplatíte. Pokud se rozhodnete zaplatit zubařce pouze některé z provedených výkonů, doporučuji Vám zubařce písemně zdůvodnit, proč zbývající výkony (či materiály) zaplatit nehodláte. Následně bude záležet na zubařce, zda po Vás bude vymáhat nezaplacenou část ceny soudní cestou či nikoli.
Zjistíte-li, že zubařka nepostupovala odborně správně (pokud například prováděla neúčelné výkony), můžete si na její postup písemně stěžovat, a to v první řadě přímo u této zubařky, popř. u jejího zaměstnavatele (je-li tato zubařka zaměstnána) ; nebudete-li s vyřízením stížnosti spokojena, budete se ve stejné věci moci obrátit na místně příslušný krajský úřad.
Pro případný budoucí soudní spor je nicméně vhodné shromáždit podklady (kopii zdravotnické dokumentace, podrobné vyúčtování ceny, výsledek konzultace apod.) již nyní.
Z dotazu nevyplývá, zda Vám vznikla nějaká újma na zdraví, popř. zda se hodláte domáhat odčinění nějaké újmy na zdraví. Touto otázkou se proto ve své odpovědi zabývat nebudu.
> Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Reklamace zubní plomby - vypadla krátce po aplikování do zubu
- Musí lékař předem informovat pacienta o výši doplatku za zdravotní ošetření?
- Informování zubaře předem o ceně doplatku za ošetření
- Stížnost na zubaře z důvodu neúčelných zbytečných výkonů na pacientovi