Reklamace s požadavkem vrácení peněz - kdy musí obchodník vyhovět a vráti peníze kupujícímu?
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
Uplatnila jsem reklamaci na nákup postele, bylo mi vyhověno a vymění mi ji za nový kus. V reklamaci jsem psala, že požaduji vrácení peněz. Mohu trvat na vrácení peněz nebo musím přistoupit na výměnu. Děkuji, Alexandra.
ODPOVĚĎ:
Vaše práva upravuje zejména § 2169 občanského zákoníku, podle kterého nemá-li věc vlastnosti stanovené v § 2161, může kupující požadovat i dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
Primárně tedy můžete požadovat opravu, případně dodání nové věci (totožné postele). Pouze pokud tyto možnosti nepřicházejí v úvahu, můžete odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Je zřejmé, že při uplatnění reklamace nemusíte vědět, jaké právo Vám vzniklo. Vy jste tedy zvolila preferovaný způsob vyřízení reklamace, nicméně jaký způsob bude ve skutečnosti možný, posoudí většinou právě prodávající
Ve Vašem případě tedy přichází v úvahu možnost výměny za stejný nový kus, kdy má tato varianta přednost před vrácením peněz. Je-li tedy možné dodat totožné zboží, měla byste jej přijmout.
Pokud zákonné podmínky připouští, aby prodávající vyřídil reklamaci jiným způsobem, než jaký požadujete, tedy výměnou místo vrácení peněz, pak není prodávající povinen vyhovět Vašemu požadavku a postačí, že vyřídí reklamaci dle zákonných pravidel.
► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Kupující požaduje vrácení peněz za reklamovanou věc - musí mu prodávající vyhovět?