Je firma povinna vést evidenci docházky do práce, zaměstnání?
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Pracovní doba, řád, kázeň, náplň práce
- Zveřejněno: 25. září 2013
Je v pořádku, že ve firmě, která má 13 zaměstnanců není žádná evidence pracovní docházky? Dříve byly čipy, ale teď prý zařízení nefunguje a není zřízena ani kniha docházek. V průměru mají zaměstnanci 2 hodiny přesčasů denně, tyto přesčasy se neevidují, neproplácí ani není možno si vybírat náhradní volno.
Jakým způsobem je možno toto uvést do pořádku? Od šéfa a personalisty není možno očekávat vůli řešit tento problém. Je nějaký kontrolní orgán, který by vše uvedené mohl zkontrolovat? Děkuji, Lucie
ODPOVĚĎ:
Váš zaměstnavatel postupuje v hrubém rozporu s pravidly Zákoníku práce. Podle § 96 je zaměstnavatel povinen vést evidenci o odpracované době zaměstnanců (vč. rozlišení na směny, přesčasy apod.). V tomto případě je možné obrátit se na Inspekci práce s podnětem k prošetření situace ve firmě. Tento nedostatek může naplnit skutkovou podstatu správního deliktu ve smyslu § 15 (resp. § 28) zákona o inspekci práce, za jehož spáchází lze uložit pokutu až do výše 400.000 Kč. Za přesčasové hodiny Vám i ostatním praocvníkům samozřejmě náleží adekvátní mzda. Té se můžete domáhat (pokud ji prokážete) i v soudním řízení.