Stížnost na státní orgány ve věci dědictví po zahraničním občanovi
Odesláno:
Otevřeno 1486 x
3 odpovědi
Host 2478
Pravomocné usnesení o dědictví a spor mezi KÚ, OS a PÚ, kdo je po právní stránce jednoznačným dědicem, KÚ odmítá zapsat usnesení do katastru z důvodu vlastnictví státu. Majetek získán na základě závěti občana ČR žijícího a zemřelého v Kanadě. Prosím o informaci na koho se obrátit se stížností na postup státních orgánů a jaká je promlčecí lhůta k podání.
Mgr. Veronika Robotková (advokát)
Dobrý den,
pokud Vám katastrální úřad odmítá zapsat vlastnické právo k nemovitostem, které Vám byly přiznány na základě pravomocného usnesení o dědictví, můžete poté, co obdržíte zamítavé rozhodnutí katastrální pracoviště ve lhůtě 30 dnů od doručení rozhodnutí podat žalobu k soudu podle ustanovení zákona č. 99/1963 Sb. , občanského soudního řádu, ve znění pozdějších předpisů, o řízení ve věcech, o nichž bylo rozhodnuto jiným orgánem. Žaloba je jediným možným způsobem, jak zamítavé rozhodnutí KP zvrátit.
Chcete-li podat stížnost na postup některého ze správních orgánů, můžete postupovat podle ust. § 175 zákona č. 500/2004 Sb. , správní řád:
(1) Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany.
(2) Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu; odpovědnost za trestný čin nebo správní delikt není tímto ustanovením dotčena.
(3) Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní správní orgán písemný záznam.
(4) Stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede řízení. Tento správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené. Považuje-li to za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci.
(5) Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
(6) Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal.
(7) Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.
pokud Vám katastrální úřad odmítá zapsat vlastnické právo k nemovitostem, které Vám byly přiznány na základě pravomocného usnesení o dědictví, můžete poté, co obdržíte zamítavé rozhodnutí katastrální pracoviště ve lhůtě 30 dnů od doručení rozhodnutí podat žalobu k soudu podle ustanovení zákona č. 99/1963 Sb. , občanského soudního řádu, ve znění pozdějších předpisů, o řízení ve věcech, o nichž bylo rozhodnuto jiným orgánem. Žaloba je jediným možným způsobem, jak zamítavé rozhodnutí KP zvrátit.
Chcete-li podat stížnost na postup některého ze správních orgánů, můžete postupovat podle ust. § 175 zákona č. 500/2004 Sb. , správní řád:
(1) Dotčené osoby mají právo obracet se na správní orgány se stížnostmi proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu, neposkytuje-li tento zákon jiný prostředek ochrany.
(2) Podání stížnosti nesmí být stěžovateli na újmu; odpovědnost za trestný čin nebo správní delikt není tímto ustanovením dotčena.
(3) Stížnost lze podat písemně nebo ústně; je-li podána ústně stížnost, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní správní orgán písemný záznam.
(4) Stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede řízení. Tento správní orgán je povinen prošetřit skutečnosti ve stížnosti uvedené. Považuje-li to za vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje, popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci.
(5) Stížnost musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
(6) Byla-li stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou, je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě. O výsledku šetření a opatřeních přijatých k nápravě se učiní záznam do spisu; stěžovatel bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to požádal.
(7) Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.
Host 2478
Kam se obrátit se stížností, když u dotčených nadřízených orgánů stížnost byla neúspěšná a jeden ze zainteresovaných orgánů je Okresní soud, v době kdy notáři patřili pod dozorující okresní soud, který neodstranil závady v návrhu na zapsání usnesení o dědictví do katastru nemovitostí, je správné obrátit se na příslušný správní soud nadřízený okresnímu soudu, tedy Krajský soud? Host 2478 děkuji za informaci
Mgr. Veronika Robotková (advokát)
Dobrý den,
pokud nejste s prací soudu spokojena, je možné si v určitých případech stěžovat. Náš právní řád umožňuje uplatnit námitky na průtahy v řízení nebo na nevhodné chování soudců a zaměstnanců soudu. Stížnost je třeba adresovat předsedovi soudu, u kterého je soudní řízení vedeno. Za předpokladu, že v předmětném soudním řízení rozhoduje předseda okresního soudu, podává se stížnost předsedovi nadřízeného krajského soudu.
Nejste-li spokojena s postupem soudce v konkrétní věci, tedy to jak soudce v dané věci rozhodl, jaké důkazy zohlednil atd. , lze se bránit pouze v rámci řádných či mimořádných opravných prostředků (odvolání, obnova řízení… ). Jedná-li se o usnesení o projednání dědictví, má každý z dědiců, kterým je usnesení doručeno, právo se ve lhůtě 15 dnů proti usnesení odvolat. Je-li předmětem dědictví nemovitá věc, soudní komisař (notář) sám z úřední povinnosti poté, co usnesení nabude právní moci, posílá jedno jeho vyhotovení na příslušný katastrální úřad, který provede zápis změny vlastnických vztahů.
pokud nejste s prací soudu spokojena, je možné si v určitých případech stěžovat. Náš právní řád umožňuje uplatnit námitky na průtahy v řízení nebo na nevhodné chování soudců a zaměstnanců soudu. Stížnost je třeba adresovat předsedovi soudu, u kterého je soudní řízení vedeno. Za předpokladu, že v předmětném soudním řízení rozhoduje předseda okresního soudu, podává se stížnost předsedovi nadřízeného krajského soudu.
Nejste-li spokojena s postupem soudce v konkrétní věci, tedy to jak soudce v dané věci rozhodl, jaké důkazy zohlednil atd. , lze se bránit pouze v rámci řádných či mimořádných opravných prostředků (odvolání, obnova řízení… ). Jedná-li se o usnesení o projednání dědictví, má každý z dědiců, kterým je usnesení doručeno, právo se ve lhůtě 15 dnů proti usnesení odvolat. Je-li předmětem dědictví nemovitá věc, soudní komisař (notář) sám z úřední povinnosti poté, co usnesení nabude právní moci, posílá jedno jeho vyhotovení na příslušný katastrální úřad, který provede zápis změny vlastnických vztahů.