Dobrý den,
prodávám věci přes inzertní portály. Bohužel poslední dobou pozoruji ve větší míře jeden nešvar kupujících. Dohodneme se přes email nebo telefonicky na prodeji (tedy na uskutečnění obchodu) s tím, že věc pošlu na dobírku na adresu, kterou mi napsali nebo nadiktovali. Oni si ale věc nevyzvednou a mě po nějaké době přijde zpět. Potud by to nevadilo, kdyby pošta byla zdarma ovšem počateční náklady na poštovné hradám já, vrací se mi až zaplacením dobírky. Zálohu na poštovném mi ale nikdo předem nepošle. Je to tedy taková loterie. Mám tedy několik otázek:
Mohu si nárokovat náhradu škody za poštovné? Pokud ano, tak jakou formou doporučujete z praxe?
Mohu si nárokovat úroky z prodlení nezaplacené částky za poštovné a v jaké maximální míře?
Do kdy nejpozději musím zčít věc řešit u orgánů (policie, soud, exekutor)? 2 roky? - tady mi jde o to, že v současné době by ta částka stačila pouze jako přestupek, ale po naskákání úroků by se to za 2 roky mohlo přehoupnout přes 5 tisíc a měl bych tak větší šanci peníze získat, jelikož se jedná o trestný čin a policie má větší pravomoce při vyšetřování.
Mohu k budoucí vymáhané částce připočíst i náklady za právní služby (tím by se také částka mohla přehoupnout rychleji přes 5 tisíc).
děkuji za ospovědi. nejde mi přímo toho člověka "oškubat", ale co nejvýce zvýšit svoji šanci na vymožení pro někoho tak triviální častky, nikoliv však pro mě, zvláště pokud se hromadí.
Vymáhání poštovného u nevyzvednuté zásilky - postup, návod, informace
Odesláno:
Otevřeno 6171 x
1 odpověď
Host 3250
Mgr. Veronika Robotková (advokát)
Dobrý den,
nejprve bych Vás ráda vyvedla z omylu, o žádný přestupek nebo trestný čin se ze strany kupujících nejedná. Dle občanského zákoníku se jedná o porušení kupní smlouvy. Tedy odesláním objednávky a jejím potvrzením z Vaší strany je uzavřena kupní smlouva a to včetně nákladů na poštovné.
Jste-li schopna tuto skutečnost, že došlo k uzavření kupní smlouvy (např. na základě e-mailu) doložit, obraťte se na kupujícího a vyzvěte ho k vrácení nákladů na poštovné, které Vám v souvislosti se zasláním nepřevzaté zásilky vznikly. Dále ho upozorněte, že jste připravena vrácení poštovného vymáhat soudní cestou. Samozřejmě v případě soudního řízení můžete požadovat i úroky z prodlení, které pokud nebyly mezi stranami smluvně stanoveny, lze požadovat ve výši tzv. zákonných úroků, které stanoví nařízení vlády č. 351/2013 Sb. To vychází z ust. § 1970 NOZ – Po dlužníkovi, který je v prodlení se splácením peněžitého dluhu, může věřitel, který řádně splnil své smluvní a zákonné povinnosti požadovat zaplacení úroku z prodlení, ledaže dlužník není za prodlení odpovědný. Výši úroku z prodlení stanoví vláda nařízením; neujednají-li strany výši úroku z prodlení, považuje se za ujednanou výše takto stanovená.
Dále k promlčení nároku dochází v obecné promlčení době 3 let, která počíná běžet ode dne, kdy nárok mohl být uplatněn poprvé. V případě, že nárok budete vymáhat u soudu a necháte se právně zastoupit, bude druhá strana, v případě Vašeho úspěchu, muset nahradit i náklady soudního řízení (soudní poplatek, náklady za advokáta… ). Vemte na vědomí, že kupující se mohou vymlouvat, že jim nebylo doručeno vyrozumění pošty nebo, že to objednalo jejich nezletilé dítě atd.
Doporučuji Vám se spíše snažit Vašemu problému předcházet. Tedy upozornit kupujícího při komunikaci na to, že v případě nevyzvednutí balíčku budete nárokovat po něm cenu poštovného. Dále zkusit upřednostňovat odeslání balíčku až po připsání kupní ceny na účet, popř. po zaplacení zálohy za poštovné. Upravit skutečnost, že v případě nevyzvednutí balíku budete poštovné po kupujícím uplatňovat v obchodních podmínkách. Informovat kupujícího o odeslání balíku, např. uvést i číslo zásilky, aby mohl její pohyb sledovat atd.
nejprve bych Vás ráda vyvedla z omylu, o žádný přestupek nebo trestný čin se ze strany kupujících nejedná. Dle občanského zákoníku se jedná o porušení kupní smlouvy. Tedy odesláním objednávky a jejím potvrzením z Vaší strany je uzavřena kupní smlouva a to včetně nákladů na poštovné.
Jste-li schopna tuto skutečnost, že došlo k uzavření kupní smlouvy (např. na základě e-mailu) doložit, obraťte se na kupujícího a vyzvěte ho k vrácení nákladů na poštovné, které Vám v souvislosti se zasláním nepřevzaté zásilky vznikly. Dále ho upozorněte, že jste připravena vrácení poštovného vymáhat soudní cestou. Samozřejmě v případě soudního řízení můžete požadovat i úroky z prodlení, které pokud nebyly mezi stranami smluvně stanoveny, lze požadovat ve výši tzv. zákonných úroků, které stanoví nařízení vlády č. 351/2013 Sb. To vychází z ust. § 1970 NOZ – Po dlužníkovi, který je v prodlení se splácením peněžitého dluhu, může věřitel, který řádně splnil své smluvní a zákonné povinnosti požadovat zaplacení úroku z prodlení, ledaže dlužník není za prodlení odpovědný. Výši úroku z prodlení stanoví vláda nařízením; neujednají-li strany výši úroku z prodlení, považuje se za ujednanou výše takto stanovená.
Dále k promlčení nároku dochází v obecné promlčení době 3 let, která počíná běžet ode dne, kdy nárok mohl být uplatněn poprvé. V případě, že nárok budete vymáhat u soudu a necháte se právně zastoupit, bude druhá strana, v případě Vašeho úspěchu, muset nahradit i náklady soudního řízení (soudní poplatek, náklady za advokáta… ). Vemte na vědomí, že kupující se mohou vymlouvat, že jim nebylo doručeno vyrozumění pošty nebo, že to objednalo jejich nezletilé dítě atd.
Doporučuji Vám se spíše snažit Vašemu problému předcházet. Tedy upozornit kupujícího při komunikaci na to, že v případě nevyzvednutí balíčku budete nárokovat po něm cenu poštovného. Dále zkusit upřednostňovat odeslání balíčku až po připsání kupní ceny na účet, popř. po zaplacení zálohy za poštovné. Upravit skutečnost, že v případě nevyzvednutí balíku budete poštovné po kupujícím uplatňovat v obchodních podmínkách. Informovat kupujícího o odeslání balíku, např. uvést i číslo zásilky, aby mohl její pohyb sledovat atd.