Dobrý den,
zakoupil jsem ojetý vůz a až v běžném městském provozu jsem zjistil, že se mírně viklá sedadlo řidiče (jako kdyby židle měla jednu nohu kratší).
Během testovací jízdy se viklání neprojevilo, resp. jsem ho nezaznamenal.
Lze toto uplatňovat jako skrytu vadu?
Děkuji.
Skrytá vada auta, automobilu, vozidla - vadné sedadlo
Odesláno:
Otevřeno 1055 x
3 odpovědi
Host 5374
Mgr. Veronika Robotková (advokát)
Dobrý den,
rozhodující bude, s kým jste uzavřel kupní smlouvu, jestli s autobazarem, fyzickou osobou podnikatelem či jste koupil automobil od fyzické osoby nepodnikatele.
V případě autobazaru a FO podnikatele můžete automobil reklamovat ve lhůtě 24 měsíců, ale pozor u použité věci jsou určité výjimky. Lhůta 24 měsíců se však u použité věci nevztahuje na vady této věci odpovídající míře používání nebo opotřebení, které věc měla při převzetí kupujícím. Na ostatní vady zboží se však tato zákonná povinnost z vadného plnění vztahuje. Dále při koupi použitého zboží mohou strany ujednat, že tato lhůta bude kratší než zákonná, nesmí však být kratší než 12 měsíců, jinak se k tomuto ujednání stran nepřihlíží.
Kupující musí oznámit vadu věci prodávajícímu bez zbytečného odkladu poté, co ji zjistil nebo ji mohl při dostatečné péči zjistit.
Tedy doporučuji obrátit se na prodejce a sepsat s ním reklamační protokol, ve kterém uvedete, jakým způsobem požadujete, aby byla uplatněná vada odstraněna (oprava, sleva z kupní ceny, popř. u podstatného porušení kupní smlouvy lze odstoupit od smlouvy). Rozhodně nedoporučuji snažit se nejprve o nápravu sám. Zjistí-li prodávající, že již bylo do věci z Vaší strany zasahováno, nemusí Vám reklamaci uznat.
V případě, že prodávajícím byl původní majitel fyzická osoba nepodnikatel, lze uplatnit odpovědnost za vadu pouze ve lhůtě 6 měsíců od uzavření kupní smlouvy. V případě, že je vada odstranitelná, můžete se domáhat buď opravy, doplnění toho, co chybí, a nebo přiměřené slevy z ceny. Nelze-li vadu odstranit a nelze-li pro ni předmět řádně užívat, můžete buď odstoupit od smlouvy anebo se domáhat přiměřené slevy z ceny.
V obou případech je nutné vytknout vadu prodávajícímu bezprostředně poté, co se objevila.
rozhodující bude, s kým jste uzavřel kupní smlouvu, jestli s autobazarem, fyzickou osobou podnikatelem či jste koupil automobil od fyzické osoby nepodnikatele.
V případě autobazaru a FO podnikatele můžete automobil reklamovat ve lhůtě 24 měsíců, ale pozor u použité věci jsou určité výjimky. Lhůta 24 měsíců se však u použité věci nevztahuje na vady této věci odpovídající míře používání nebo opotřebení, které věc měla při převzetí kupujícím. Na ostatní vady zboží se však tato zákonná povinnost z vadného plnění vztahuje. Dále při koupi použitého zboží mohou strany ujednat, že tato lhůta bude kratší než zákonná, nesmí však být kratší než 12 měsíců, jinak se k tomuto ujednání stran nepřihlíží.
Kupující musí oznámit vadu věci prodávajícímu bez zbytečného odkladu poté, co ji zjistil nebo ji mohl při dostatečné péči zjistit.
Tedy doporučuji obrátit se na prodejce a sepsat s ním reklamační protokol, ve kterém uvedete, jakým způsobem požadujete, aby byla uplatněná vada odstraněna (oprava, sleva z kupní ceny, popř. u podstatného porušení kupní smlouvy lze odstoupit od smlouvy). Rozhodně nedoporučuji snažit se nejprve o nápravu sám. Zjistí-li prodávající, že již bylo do věci z Vaší strany zasahováno, nemusí Vám reklamaci uznat.
V případě, že prodávajícím byl původní majitel fyzická osoba nepodnikatel, lze uplatnit odpovědnost za vadu pouze ve lhůtě 6 měsíců od uzavření kupní smlouvy. V případě, že je vada odstranitelná, můžete se domáhat buď opravy, doplnění toho, co chybí, a nebo přiměřené slevy z ceny. Nelze-li vadu odstranit a nelze-li pro ni předmět řádně užívat, můžete buď odstoupit od smlouvy anebo se domáhat přiměřené slevy z ceny.
V obou případech je nutné vytknout vadu prodávajícímu bezprostředně poté, co se objevila.
Host 5374
Děkuji. Prodejce (firma) se brání tím, že jsem si vozidlo vyzkoušel a co vlastně chci, když je to ojetý vůz. A to i když měl najeto jen 20 000 km. Tedy že mám v zásadě smůlu. Jde mi o věcnou podstatu závady - zda takové viklání sedadla lze považovat za skrytou vadu. Děkuji
Mgr. Veronika Robotková (advokát)
Pokud se vada objevila do 6 měsíců od převzetí, argumentujte tím, že se má za to, že věc byla vadná již při převzetí (§ 2161 odst. 2 NOZ). Nový občanský zákoník přímo o skrytých vadách u koupi věci od podnikatele nehovoří, ale stanovuje prodávajícímu odpovědnost, že věc při převzetí nemá vady. Tedy pokládejte si otázku, zda Vámi uvedená vada existovala již při převzetí, zda vada u použité věci neodpovídá míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí a zda se objevila do 6 měsíců.
Nejsem sice automechanik, ale na základě Vámi uvedených tvrzení lze usuzovat, že se nejedná o vadu způsobenou opotřebení věci a daná vada mohla existovat již při převzetí automobilu, což takový automobil nemohl vyhovovat z hlediska bezpečnosti právním předpisům, jak je vyžadováno v § 2161 odst. 1 písm. e) NOZ.
Tedy jak jsem Vám již uváděla reklamujte u prodejce vyžádejte si reklamační protokol, ve kterém Vám musí prodejce uvést mimo jiné, jakým způsobem reklamaci vyřešil, zda ji uznal, neuznal a z jakého důvodu. V případě, že Vám reklamaci neuzná, můžete se obrátit na českou obchodní inspekci, která provádí mimosoudní řešení sporů. Více se dozvíte zde: https://www.coi.cz/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/.
Dále Vám mohu doporučit obrátit se na právního zástupce, který by Vám při vyřizování reklamace pomohl nebo Vás rovnou zastoupil. Seznam advokátů naleznete zde: http://www.advokatikomora.cz.
Nejsem sice automechanik, ale na základě Vámi uvedených tvrzení lze usuzovat, že se nejedná o vadu způsobenou opotřebení věci a daná vada mohla existovat již při převzetí automobilu, což takový automobil nemohl vyhovovat z hlediska bezpečnosti právním předpisům, jak je vyžadováno v § 2161 odst. 1 písm. e) NOZ.
Tedy jak jsem Vám již uváděla reklamujte u prodejce vyžádejte si reklamační protokol, ve kterém Vám musí prodejce uvést mimo jiné, jakým způsobem reklamaci vyřešil, zda ji uznal, neuznal a z jakého důvodu. V případě, že Vám reklamaci neuzná, můžete se obrátit na českou obchodní inspekci, která provádí mimosoudní řešení sporů. Více se dozvíte zde: https://www.coi.cz/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/.
Dále Vám mohu doporučit obrátit se na právního zástupce, který by Vám při vyřizování reklamace pomohl nebo Vás rovnou zastoupil. Seznam advokátů naleznete zde: http://www.advokatikomora.cz.