Dobrý den,
Potřebovali bychom radu ohledně autorských práv - četla jsem jej, ale nemám jistotu a omlouvám se, pokud se dotazuji "hloupě", ale není mi tato problematika zcela jasná.
1) Nakupujeme zboží od výrobců v Číně, Německu i ČR a máme jejich písemný souhlas, získaný e-mailem, k použití jejich fotografií na našich e-shopech.
Stačí to takto a obstojí to před zákonem nebo je ještě nutné od nich dostat nějaké prohlášení o autorství k fotografiím apod. ?
2) Pokud zakoupené zboží tady u nás ve skladu přefotíme a tyto naše fotografie zveřejníme pro komerční účel - potřebujeme opět souhlas majitele věci? A je-li na věci licenční motiv - kupř. obrázek zn. Disney?
3) Pokud mi velkoobchod poskytne informaci, že smím fotografie použít a tyto mi poskytne (buď mi je pošle elektronicky, nebo dá odkaz na úložiště nebo poskytne v XML feedu ke stažení dat), ovšem je jasné, že autorem fotografie je výrobce - jak postupovat?
4) Licenční zboží - je nutné mít v držení od dovozce či výrobce nějaké potvrzení o pravosti licence? Většinou nám nechtějí nic takového poskytovat s tím, že si pro případ kontroly můžeme u nich nahlédnout.
Předem Vám moc děkuji.
Autorský zákon - fotografie v eshopu a souhlas se zveřejněním od velkoobchodu
Odesláno:
Otevřeno 875 x
3 odpovědi
Host 6139
Mgr. Veronika Robotková (advokát)
Dobrý den.
Váš dotaz vyžaduje pečlivější zpracování nebo dohledání konkrétní právní normy (což vyžaduje více času), z toho důvodu Vám na Váš dotaz odpovím později.
Děkuji za pochopení.
Váš dotaz vyžaduje pečlivější zpracování nebo dohledání konkrétní právní normy (což vyžaduje více času), z toho důvodu Vám na Váš dotaz odpovím později.
Děkuji za pochopení.
Host 6139
Dobré dopoledne,
rozumím a děkuji za ochotu, vyčkám.
rozumím a děkuji za ochotu, vyčkám.
Mgr. Veronika Robotková (advokát)
Dobrý den,
fotografie je chráněna jako autorské dílo ve smyslu § 2 zákona č. 121/2000 Sb. , autorského zákona. Stejně to platí i o fotografii zboží, kterou fotograf pořídí v ateliéru za účelem co nejpřesnějšího a nejlepšího vyobrazení tohoto zboží v propagačních materiálech. I tyto „katalogové“ fotografie jsou chráněny autorským zákonem, kdy fotograf se považuje za autora, který tvoří „katalogové“ fotografie na objednávku výrobce zboží, na něhož jsou licenční smlouvou přenesena majetková autorská práva k jednotlivým fotografiím.
Odebíráte-li zboží společně s jeho fotografiemi přímo od výrobce, který Vám jako oprávněná osoba udělí jednostranný souhlas k použití fotografií na Vašem e-shopu, jde o řešení, které je odborníky často kritizováno, z důvodu libovolné odvolatelnosti takového souhlasu ze strany poskytovatele a nemožnosti daný souhlas efektivně vymáhat. Zároveň autorský zákon v § 12 odst. 1 dává autorovi právo udělit jiné osobě smlouvou oprávnění k výkonu práv k danému dílu, což je většinou odborníků vykládáno, že lze udělit majetková práva k autorskému dílu (např. právo užít dílo) třetí osobě pouze licenční smlouvu a možnost jednostranného souhlasu považují za reálně nepoužitelnou.
V praxi, použiji-li klasické pravidlo, kde není žalobce, není soudce, to znamená, že je to hlavně vlastník osobnostních a majetkových práv k dílu (fotografii), který se může vůči Vám domáhat svých práv. Chcete-li mít jistotu, že výrobce ze dne na den svůj souhlas k užití fotografií neodvolá, doporučuji s výrobci, od kterých odebíráte zboží uzavřít, tzv. licenční nebo podlicenční smlouvu.
Budete-li mít uzavřenou s velkoobchody nějakou rámcovou licenční nebo podlicenční smlouvu na základě, které Vám budou poskytovat fotografie k prezentaci výrobků, které od nich odeberete, lze tím pokrýt i pravidelné předávání fotografií a nemuseli byste řešit ke každým fotografiím nový souhlas.
Problém může nastat, když tyto fotografie v rámci nabídek zboží používají prodejci, kteří zboží získali jiným způsobem než přímo od výrobce nebo autorizovaného prodejce, a jimž žádný z těchto subjektů právo k užití katalogových fotografií neudělil. V takovém případě ani jejich souhlas s užitím fotografií, k nimž nemají majetkové autorské právo, nemá žádný význam.
V případě výrobků s licenčními motivy bych si spíše pohlídala, zda výrobce, který na své výrobky dává známé obrázky, má licenci k výrobě zboží s těmito obrázky. Máte-li např. trička s potiskem obrázku, na který je licence, obraťte se na výrobce, popř. prodejce triček (není-li stejný), zda má k daným obrázkům licenci.
V případě, že zboží přefocujete, tak k novým fotografiím Vám vzniká autorské právo a můžete s nimi nakládat. Souhlas majitele zboží k jeho fotografování nepotřebujete.
fotografie je chráněna jako autorské dílo ve smyslu § 2 zákona č. 121/2000 Sb. , autorského zákona. Stejně to platí i o fotografii zboží, kterou fotograf pořídí v ateliéru za účelem co nejpřesnějšího a nejlepšího vyobrazení tohoto zboží v propagačních materiálech. I tyto „katalogové“ fotografie jsou chráněny autorským zákonem, kdy fotograf se považuje za autora, který tvoří „katalogové“ fotografie na objednávku výrobce zboží, na něhož jsou licenční smlouvou přenesena majetková autorská práva k jednotlivým fotografiím.
Odebíráte-li zboží společně s jeho fotografiemi přímo od výrobce, který Vám jako oprávněná osoba udělí jednostranný souhlas k použití fotografií na Vašem e-shopu, jde o řešení, které je odborníky často kritizováno, z důvodu libovolné odvolatelnosti takového souhlasu ze strany poskytovatele a nemožnosti daný souhlas efektivně vymáhat. Zároveň autorský zákon v § 12 odst. 1 dává autorovi právo udělit jiné osobě smlouvou oprávnění k výkonu práv k danému dílu, což je většinou odborníků vykládáno, že lze udělit majetková práva k autorskému dílu (např. právo užít dílo) třetí osobě pouze licenční smlouvu a možnost jednostranného souhlasu považují za reálně nepoužitelnou.
V praxi, použiji-li klasické pravidlo, kde není žalobce, není soudce, to znamená, že je to hlavně vlastník osobnostních a majetkových práv k dílu (fotografii), který se může vůči Vám domáhat svých práv. Chcete-li mít jistotu, že výrobce ze dne na den svůj souhlas k užití fotografií neodvolá, doporučuji s výrobci, od kterých odebíráte zboží uzavřít, tzv. licenční nebo podlicenční smlouvu.
Budete-li mít uzavřenou s velkoobchody nějakou rámcovou licenční nebo podlicenční smlouvu na základě, které Vám budou poskytovat fotografie k prezentaci výrobků, které od nich odeberete, lze tím pokrýt i pravidelné předávání fotografií a nemuseli byste řešit ke každým fotografiím nový souhlas.
Problém může nastat, když tyto fotografie v rámci nabídek zboží používají prodejci, kteří zboží získali jiným způsobem než přímo od výrobce nebo autorizovaného prodejce, a jimž žádný z těchto subjektů právo k užití katalogových fotografií neudělil. V takovém případě ani jejich souhlas s užitím fotografií, k nimž nemají majetkové autorské právo, nemá žádný význam.
V případě výrobků s licenčními motivy bych si spíše pohlídala, zda výrobce, který na své výrobky dává známé obrázky, má licenci k výrobě zboží s těmito obrázky. Máte-li např. trička s potiskem obrázku, na který je licence, obraťte se na výrobce, popř. prodejce triček (není-li stejný), zda má k daným obrázkům licenci.
V případě, že zboží přefocujete, tak k novým fotografiím Vám vzniká autorské právo a můžete s nimi nakládat. Souhlas majitele zboží k jeho fotografování nepotřebujete.