Počet stránek ve webu: 43.470

Vyberte  Přehled dotazů
Součet všech návštěv online chatu poradny: 3.176.486

Reklamace skrytých vad auta v autobazaru - nový občanský zákoník 2014

Odesláno: 
Otevřeno 4826 x
4 odpovědi
 
14.3.2014 jsem zakoupil auto v autobazaru. 15.3.2014 se ukázala kontrolka "závada motoru". Šlo o závadu lambda sondy (dle diagnostiky). V ten den opraveno bez závad.
Od následujícího dne se kontrolka rozsvítila a svítí do dnes. Absolvoval jsem několikrát cestu do autoservisu na diagnostiku, ale ta píše nespecifikovaná závada. To znamená začít od elektriky a postupovat dál, řekli v autoservisu. Je to považováno za skrytou závadu? Musel jsem vyměnit i chladič jelikož byl prasklý, dále oprava brzd výměna uložení tlumičů - to se ukázalo až teď a to mě čeká opravit. (důkladně v bazaru ošetřeno).
Při koupi vozu nic nebylo vidět. ¨
Prosím o info na co mám nárok, lze uplatnit skryté vady v autobazaru?
Děkuji Jirka P.
 
Dobrý den,
při koupi použitých věcí prodávající odpovídá pouze za to, že zboží nemá vady při převzetí, tedy neodpovídá za vady, které se vyskytnou na zboží později. Prodávající odpovídá za vady, které na zboží byly a později se pouze projeví.
Dle nového občanského zákoníku u použité věci nelze uplatnit vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím. V případě, že automobil, který jste si koupil, měl najeto určité množství kilometrů, u kterého je možné, že mohou nastat tyto závady vzniklé používáním a opotřebením, pravděpodobně se svoji reklamací u majitele autobazaru neuspějete.
V případě, že se jedná o vadu, o které prodejce automobilu věděl nebo mohl vědět a neupozornil Vás na ni při koupi, máte právo tuto vadu uplatnit u prodávající. Dle ust. § 2171 zákona č. 89/2012 Sb. , občanský zákoník, má-li věc vadu, z níž je prodávající zavázán, a jedná-li se o věc prodávanou za nižší cenu nebo věc použitou, má kupující místo práva na výměnu věci právo na přiměřenou slevu. Můžete tedy u prodávajícího požadovat slevu z kupní ceny pro vymezené vady.

Vzor pro uplatnění reklamace najdete zde: ODKAZ

Více o Vašich nárocích při koupi zboží v obchodě se dozvíte zde: ODKAZ

Další povinností prodávajícího při prodeji věcí použitých je zřetelné upozornění kupujícího na skutečnost, že se jedná o věc použitou. Tato povinnost vyplývá z § 10 odst. 6 zákona o ochraně spotřebitele. Zároveň musí být skutečnost, že se jedná o použité zboží, uvedena v dokladu o zaplacení zboží podle § 16 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Nesplněním těchto povinností prodávající riskuje pokutu od České obchodní inspekce.
 
Ano to jsem pochopil např. : brzdy atd. ale mě se jedná konkretně o tu závadu elektroinsalace a potom postup hledání závady dále-u motoru když to nenajde ani diagnostika. Tato závada se projevila až druhý den po koupi vozu. Vymazat se závada dá to není problem to jsem nechal taky a kontrolka se rozsvítila např. po 10km nebo za 2 dny a závada tam prostě je ale nedá se určit přesně to znamená jak řekli v servisu-postupovat od elektriky dál (auto totiž ztrácí otáčky potom samo od sebe zhasne). To už museli vědět v bazaru ale nic neřekli. Totiž když se vymaže závada tak to dá chvilku pokoj a začne se to projevovat nepravidelností chodu motoru potom se rozsvítí kontrolka a začnou ty otáčky motoru až zhasne sám od sebe motor a to je pořád dokola. Děkuji Jirka Ps.skrytá závada?
 
Nezlobte se ale mám ještě jeden dotaz. Jsme SVJ a nájemníci kteří nemají lodžie je chtějí postavit. To není problem ale jedna jediná majitelka které se to týká má byt v prvním patře to nechce a ani s náma nekomunikuje. Je i možnost postavit lodžie od druhého patra i když ona s tím taky nesouhlasí? Děkuji Jirka
 
Dobrý den,
máte-li za to, že příčinou vady na Vašem automobilu není opotřebení automobilu, tzn. , že automobil není tak starý, aby závada elektroinstalace byla způsobena tím, že díly automobilu jsou již po životnosti, obraťte se na prodejce s odpovědností z titulu vad na koupené věci.
Zvláště jestli prodávající v kupní smlouvě neuvedl, že auto má vady, ať už skryté nebo zjevné, ani Vás na žádné vady automobilu neupozornil, nemůže se pak ze své odpovědnosti za vady vyvázat tím, že Vás na ni ve smlouvě upozornil.
Ve své reklamaci vadu podrobně popište a požadujte po prodávajícím, buď aby Vám automobil na svoje náklady opravil, anebo se můžete domáhat slevy z kupní ceny.
Vzor pro uplatnění reklamace najdete zde: ODKAZ

K Vašemu druhému dotazu – od 1. 1. 2014 platí pro všechna společenství vlastníků i ta, která vznikla před účinností nového občanského zákoníku nižší hlasovací kvóra na shromáždění vlastníku. Tedy nebude pro většinu hlasování na shromáždění zapotřebí dosáhnout 100 % většiny či jiné kvalifikované většiny. Pro schválení postačí nadpoloviční většina přítomných hlasů. Shromáždění je způsobilé usnášet se za přítomnosti vlastníků jednotek, kteří mají většinu všech hlasů. Od tohoto pravidla se mohou SVJ ve stanovách odchýlit a hlasovací poměry si upravit přísněji, než vyžaduje zákon. Poté by se hlasovalo podle pravidel určených ve stanovách.
Ve Vašem případě můžete, nejedná-li se o vlastnici, která má většinový počet hlasů, na shromáždění tuto vlastnici přehlasovat a následně z rozpočtu společenství lodžie postavit.