Kdo musí platit poplatek za svoz a likvidaci komunálního odpadu?
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Bydlení, nájem, nájemníci, SVJ, BD
- Zveřejněno: 18. květen 2014
Jsem vlastníkem rekreační chaty na pronajatém lesním pozemku jehož vlastníkem je obecní úřad Kaliště a ležící v katastru obce Lensedly, která spadá pod O. ú. Kaliště. Od začátku povinnosti odvádět komunální odpad do kontejneru vyžaduje obecní úřad poplatek za odvoz.
Kontejner je ale 2 km - není splněna přiměřená vzdálenost místa pobytu ke kontejneru (v jednom pořadu ČT "Máte slovo" říkal právník, že přiměřená vzdálenost je 150 metrů) a tím nemohu plnit zákonnou povinnost. Je mi 90 let, jsem po infarktu, držitel ZTP, Bechtěrevova nemoc - nemocná páteř. Na chatu již nejsem schopen jezdit a pobývat tam. Odpady jsme prakticky neměli, neboť jsme si jídlo vozili z domova a PET lahve brali domů. Jsem povinen hradit poplatek za svot TKO i přes výše uvedené? Děkuji, Bořivoj
ODPOVĚĎ:
Náhledem na webové stránky obce Kaliště jsem zjistil, že tato obec si pro výběr poplatku za svoz a likvidaci komunálního odpadu zvolila úpravu dle zákona o místních poplatcích (nikoli tedy úpravu poplatků za komunální odpad dle § 17a zákona o odpadech). Předmětná obecně závazná vyhláška obce Kaliště (č. 4/2013, účinná od 1. 1. 2014) je dostupná zde:
http://www.kaliste.eu/?hledej=komun%C3%A1&lang=cs
Ve Vašem případě je tedy nezbytné nahlédnout do § 10b/1 písm. b) zákona o místních poplatcích, dle něhož je poplatníkem poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů mimo jiné i fyzická osoba, která má ve vlastnictví stavbu určenou k individuální rekreaci, ve které není hlášena k pobytu žádná fyzická osoba (v takovém případě se pak tento místní poplatek hradí ve výši odpovídající poplatku za jednu fyzickou osobu).
Shora uvedené lze shrnout tak, že povinnost k úhradě místního poplatku za svoz a likvidaci komunálního odpadu je založena již prostým vlastnictvím stavby určené k individuální rekreaci, není tedy zapotřebí, aby při obývání této stavby komunální odpad opravdu vznikal (skutečná produkce komunálního odpadu je naopak zohledněna v případě poplatku za komunální odpad dle § 17a zákona o odpadech, kterýžto mechanismus zpoplatnění však obec Kaliště nevyužila).
Dle § 14/2 zákona o místních poplatcích je obec oprávněna v obecně závazné vyhlášce upravit též osvobození či úlevy od místního poplatku. V rámci obecně závazné vyhlášky obce Kaliště č. 4/2013 jsou podmínky pro osvobození a úlevy obsaženy v čl. 6, na Váš případ se však tyto podmínky nevztahují (pokud nemáte v této obci hlášen trvalý pobyt, což nepředpokládám), přičemž obec nemá dle platné právní úpravy jinou možnost, jak Vám tento poplatek odpustit.
Chcete-li i přes shora uvedené svou poplatkovou povinnost ovlivnit, lze Vám doporučit oslovit obec Kaliště s výzvou k úpravě obecně závazné vyhlášky č. 4/2013, a to tak, aby byla do čl. 6 zavedena další úleva, resp. osvobození, které by se vztahovaly na Váš případ (např. tedy osvobození od místního poplatku pro ty poplatníky, kteří jsou držiteli průkazu ZTP). Nebude-li obec Kaliště ochotna předmětnou obecně závaznou vyhlášku změnit, můžete požadovat alespoň zřízení dalšího místa pro odkládání komunálního odpadu, a to blíže k Vaší rekreační chatě. V tomto ohledu je podstatné si uvědomit, že každý místní poplatek je platbou za určitou službu, při jeho zavedení je tedy obec povinna poskytnout občanům (resp. poplatníkům tohoto místního poplatku) službu na odpovídající úrovni (a to v souladu s § 17/3 zákona o odpadech).
Co se pak týče Vámi zmiňovaného kritéria "přiměřené vzdálenosti" od místa pro odkládání komunálního odpadu, uvádím, že tato podmínka je zakotvena toliko v § 39/1 vyhlášky o technických požadavcích na stavby (vyhl. č. 268/2009 Sb. , v platném znění), přičemž toto ustanovení se vztahuje pouze na bytové domy, na případ rekreační chaty tedy aplikovatelné není.