Pronajímatel nedává nájemci vyúčtování služeb pronajatého bytu - jak se jich domoci?
- Uložil(a): Mgr. Michal Jantoš (právník)
- Kategorie: Bydlení, nájem, nájemníci, SVJ, BD
- Zveřejněno: 13. duben 2016
Jsem nájemcem bytu. Pronajímatel dluží několik vyúčtování nákladů spojenými se službami spojenými s bydlením konkrétně od 9/2011 do 8/2013. Na výzvy nereaguje. První část mého dotazu se týká poplatků z prodlení. Od jakého zúčtovacího období mohu požadovat pokutu 100 Kč a poplatek z prodlení podle zákona 67/2013?
A podle jakého zákona se řídí vyúčtování služeb a poplatky z prodlení před nabytím účinnosti zákona 67/2013? Druhá část dotazu se týká náležitostí vyúčtování a to konkrétně, zda musí pronajímatel ve vyúčtování uvádět, jakou mám lhůtu na reklamaci vyúčtování (vyúčtování, které neobsahuje teplou vodu a teplo)? Zajímalo by mě, jak tato záležitost byla regulována před nabytím účinnosti zákona 67/2013 a jak je to nyní. Děkuji, Jana
ODPOVĚĎ:
Pokutu a poplatek z prodlení ve smyslu zákona č. 67/2013 Sb. můžete uplatnit až od zúčtovacího období roku 2014. Do té doby nebyly upraveny.
Výše specifikovaný zákon nabyl účinnosti dne 1. 1. 2014. Do té doby byla právní úprava roztříštěná, specifikace plnění a jejich ocenění se řídily především zvláštními právními předpisy pro jednotlivé druhy plnění (voda, teplo a teplá voda, odpad apod.) nebo speciálními úpravami pro jednotlivé formy bydlení (byty ve vlastnictví, nájemní bydlení).
Do 1. 1. 2014 neexistoval právní předpis, který by komplexně upravoval problematiku služeb. Neexistovala právní úprava, která by zastřešila úpravu služeb spojených s užíváním bytu, stanovila obecná pravidla rozúčtování a upravila práva a povinnosti stran, postupy a lhůty pro rozúčtování. Úprava obsažená ve zvláštních právních předpisech některé tyto otázky řešila, ale jen pro jednotlivé typy služeb, nikoliv však komplexně.
Např. Vámi uvedené služby - teplo a teplá voda byly do 31. 12. 2015 upraveny ve vyhlášce Ministerstva pro místní rozvoj č. 372/2001 Sb. , kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele. Od 1. 1. 2016 je tato problematika upravena ve vyhlášce č. 269/2015 Sb. , o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům (použitelná pro zúčtovací období roku 2016).
Lhůta pro reklamaci je povinnou náležitostí vyučování za teplo a teplou vodu (k dalším náležitostem vyúčtování srov. výše citované vyhlášky).
Důležité však je, že pokud vyúčtování neobsahuje stanovené náležitosti, pak se případný nedoplatek za tyto služby nestává splatným, neboť takové vyúčtování nebylo provedeno řádně (to platilo i před účinností zákona č. 67/2013, a platí to i za jeho účinnosti).