Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Od 10/2017 bydlíme v pronajatém družstevním bytě. S majitelkou bytu byla sepsána řádná smlouva na 1 rok s možností prodloužení. Byla složena i kauce. 05/2018 majitelka požadovala zvýšení nájemného s tím, že vyhotoví dodatek s touto částkou ke smlouvě. Od 5/2018 tedy hradíme zvýšené nájemné, dodatek však dosud nemáme.

V 10/2018 skončila platnost původní smlouvy, od té doby majitelka slibuje novou smlouvu, do dnešní doby ji však neudělala. Do 4/2019 jsme si sami hradili úhrady za energie, poté si je však paní majitelka chtěla napsat na sebe, takže veškeré platby nájemné + služby + energie platíme jí. 08/2019 nám přišel e-mail, že na základě nějaké dohody s bytovým družstvem, tedy BD po nás požaduje částku 1.934 Kč za údajně nad rámec připojištění bytu (klasické pojištění nemovitosti BD je zahrnuto bytovým družstvem do měsíčních plateb spojených s užíváním bytu). Podotýkám, že toto nebylo zohledněno ani ve smlouvě ani při nějaké ústní komunikaci s majitelkou. Rok před tím po nás nic takového nechtěla. Kontaktovala jsem předsedu bytového družstva, který mě ujistil, že žádný takový poplatek družstvo nevyžaduje, a že jen doporučili majitelům bytů si své domácnosti, byty pojistit individuálně (takže pronajímatelka lhala). Má právo po mně majitelka, bez jakéhokoliv písemného podložení této skutečnosti, tuto částku vyžadovat. Manžel má obavy, že nezaplacením jejího požadavku by mohlo dojít z její strany k okamžité výpovědi z bytu, protože nemáme smlouvu. Mně to spíš přijde jako vydírání. Veškeré naše platby za celou dobu byly uhrazeny řádně a včas. Zajímalo by mě, jaká v této situaci máme práva. Jestli nás majitelka může vyhodit z bytu ze dne na den, když ji nezaplatíme, co chce, nebo jestli na základě (i když bez smlouvy) řádného placení máme právo na dodržení 3 měsíční výpovědní lhůty ze strany majitelky. Podotýkám, že z naší strany nebyly nijak porušeny podmínky původní smlouvy. Z důvodu jednání majitelky si nyní hledáme nové bydlení, ale je to časově náročné, protože já i manžel jsme hodně pracovně vytížení a potřebujeme alespoň ty 3 měsíce. Výpověď ze dne na den by nám hodně zkomplikovalo situaci. Další dotaz se týká případného odstěhování z bytu a to vrácení kauce, přeplatku za energie které má majitelka napsané na sebe (pravidelně nám vraceli průměrně 4.000 Kč) a vyúčtování za služby spojené s užíváním bytu za rok 2019 (kolem 7.000 Kč). Předpokládáme, že tyto přeplatky nám majitelka bytu nebude chtít vrátit. Co v takové situaci dělat? Moc děkuji za odpověď Eva.

 

ODPOVĚĎ:
Poplatek za pojištění po vás majitelka rozhodně nemůže požadovat. Problém je samozřejmě smlouva, protože fakticky tedy bydlíte bez právního důvodu a majitelka může požadovat Vaše vystěhování okamžitě. Na druhou stranu pokud se ale nevystěhujete dobrovolně, musela by podat žalobu o vyklizení a soud by jednání nařídil nejdříve cca za půl roku. Takže čas na vystěhování tak jako tak máte, i když by to majitelka požadovala okamžitě. Na kauci i přeplatky máte nárok, pokud by nevrátila dobrovolně, mohli byste se úhrady domáhat soudně, byli byste úspěšní.


  ► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:

  • Nájemník platí vyšší nájemné bez dodatku k nájemní smlově - právo na vydání bezdůvodného obohacení
  • Okamžité zrušení nájemní smlouvy z důvodu nezaplacení zvýšené pojistky na nájemní byt (částku požaduje pronajímatel bez doložení důvodu)
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.