Vymáhání vyúčtování energií od pronajímatele - postup
- Uložil(a): Mgr. Jana Majdanová
- Kategorie: Bydlení, nájem, nájemníci, SVJ, BD
Od září 2017 mám uzavřenou nájemní smlouvu s tím, že jednu část tvoří nájemné a tu druhou energie (nedošlo k převodu energií na mě, ale majitel je má dál napsané na sebe). Nejde o paušál, ale jednotlivé energie jsou číselně vypsané s tím, že nedoplatky uhradím a přeplatky mi majitel vrátí do měsíce. Bohužel jsem od majitele nikdy žádné vyúčtování neobdržela, ačkoliv jsem ho k tomu několikrát vyzývala.
Až v první polovině února 2022 jsem konečně obdržela vyúčtování za rok 2021 a to jen z toho důvodu, že majitel zpětně od ledna 2023 chce navýšit energie (s tím problém nemám a akceptuji to). Bohužel jsem díky těm vyúčtováním zjistila, že vůbec za mě neodvádí energie v takové výši, jakou máme domluvenou ve smlouvě. Jak prosím dál postupovat? Vyúčtování 2021 tedy mám (ačkoliv dle smlouvy jsou na něm nižší zálohy, než mu platím), jak ale z něho mám vymoci ta předchozí vyúčtování? Děkuji moc. S pozdravem Žaneta.
ODPOVĚĎ:
Pakliže jste se nedohodli na paušálních platbách, má pronajímatel ve smyslu § 2252 z. č. 89/2012 Sb. , povinnost Vám ukázat a přesně vyúčtovat, vyčíslit jakým způsobem byla stanovena výše záloh, jakým způsobem bylo provedeno vyúčtování, rozpis předmětného vyúčtování a náklady za služby a to po písemné výzvě (žádosti) pronajímateli ze strany nájemce. Následně by mělo do 4 měsíců od obdržení vyúčtování a vyčíslení dojít k vyrovnání stran. Pakliže Vám vznikl přeplatek, měl by Vám jej pronajímatel do 3 měsíců navrátit, pakliže nedoplatek, měla byste jej do 3 měsíců uhradit.
Štítky: