Počet stránek ve webu: 43.166

1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)

Prosím o právní radu jako předseda SVJ. V 04/2023 jsem obdržela od jednoho vlastníka bytu fakturu na instalatérské práce s tím, že v rámci své rekonstrukce koupelny vyměnil i svou část hlavní odpadové stoupačky a jelikož tato stoupačka je ve společném majetku domu, nechal na SVJ vystavit fakturu a ať ji proplatíme.

Po poradě s místopředsedou SVJ jsme nakonec fakturu v dobré vůli proplatili, jelikož zmiňovaná hlavní odpadová stoupačka je opravdu už stará a i když byla v pořádku (v r. 2022 kontrolována kamerou), chápali jsme, že v rámci rekonstrukce vlastník bytu stoupačku chtěl vyměnit. Později jsme však obdrželi další fakturu na částku 7.000 Kč za zednické práce s vysvětlením, že jak jinak se ke stoupačce měl dostat, než probouráním zdiva a proto opět požaduje od SVJ proplacení a pokud neuhradíme, bude řešit právní cestou. Je vlastník bytu v právu, když o nic předtím písemně Shromáždění, nebo alespoň výbor SVJ nepožádal, nedoložil rozpočet, neměl vlastně nic odsouhlaseno?? Ve Stanovách máme, že o opravách a úpravách spol. částí domu rozhoduje Shromáždění SVJ. A to nejdůležitější, šel by na tento náš případ použít zákon 89/2012 paragraf 1183, konkrétně odstavec 2. cituji : „Prováděl-li však tyto práce ve svém zájmu jen některý vlastník jednotky, nahradí škodu sám“. Škoda=poškození zdiva při probourávání se ke stoupačce. Děkuji.

 

ODPOVĚĎ:
Zcela souhlasím s Vaším výkladem. Pokud vlastník věc dopředu nijak se SVJ nekonzultoval, není důvod, abyste cokoliv propláceli. Už úhrada odpadové stoupačky byla více méně Vaše dobrá vůle. Za situace, kdy vlastník věc dopředu nekonzultoval, není důvod, aby SVJ cokoliv hradilo a v daném případě bych riskovala i to, že se obrátí na soud.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.