Placení fondu oprav nezohledňuje velikosti bytů, bytových jednotek - je to v pořádku?
- Uložil(a): Mgr. Kateřina Galatíková (advokát)
- Kategorie: Bydlení, nájem, nájemníci, SVJ, BD
V roce 2022 jsem zakoupila byt 2+1 s nejmenší rozlohou s podílem na společných částech nemovitosti 5101/36365 dle Katastrálního úřadu. Dům má 5 bytových jednotek a pro úplnost uvádím, že největší byt má podíl 9664/36365. Na posledním shromáždění SVJ dne 18.5.2023 bylo (přes nesouhlas můj a dalšího vlastníka byt. jednotky) odhlasováno navýšení příspěvku do fondu oprav.
Příspěvky jsou však po celou dobu mého členství v SVJ rozpočítávány podle počtu jednotek, nikoliv podle velikosti podílů. Podle aktuálních stanov sepsaných před notářem dne 22.10.2015 se v čl. XVI (ohledně pravidla pro tvorbu rozpočtu), odst. (1) písm. b/i uvádí, že příjmy společenství tvoří (cituji) : Příspěvky vlastníků jednotek na správu domu a pozemku podle § 1180 občanského zákoníku. Domnívám se, že je rozpočítávání tzv. fondu oprav podle počtu jednotek chybné. Po mém vznesení námitek, že je fond oprav rozpočítán chybně a měl by být rozpočítáván podle velikosti podílů bytových jednotek, mi předsedkyně SVJ napsala, že usnesení shromáždění je ve všech bodech platné a přílohou zaslala nové Evidenční listy s platností od 1.6.2023, v nichž je již navýšená částka „Fondu oprav fix“ pro všechny bytové jednotky uvedena stejně (3.100 Kč). Prosím o Vaše vyjádření zda jsou mé námitky oprávněné a jak mám případně dál postupovat. Předem děkuji za Vaši odpověď. Petra.
ODPOVĚĎ:
Podle ustanovení § 1180 odst. 1 občanského zákoníku přispívá vlastník jednotky na správu domu a pozemku v poměru odpovídajícím jeho podílu na společných částech domu, nebylo-li v prohlášení určeno jinak, zejména se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění společné části, která slouží jen některému vlastníku jednotky k výlučnému užívání, a k rozsahu povinnosti vlastníka jednotky spravovat tuto část na vlastní náklad. Z uvedeného ustanovení tedy vyplývá, že záleží na tom, zda prohlášení vlastníka budovy o rozdělení práv k domu a bytu obsahuje úpravu odlišnou od té zákonné. Vzhledem k tomu, že vaše stanovy odkazují na § 1180 odst. 1 občanského zákoníku (který i před novelou účinnou od 1.7.2020 (zákon č. 163/2020 Sb.) upřednostňoval rozvržení příspěvku na správu domu počítanou podle podílu vlastníků na společných částech domu), mám za to, že prohlášení vlastníka nebude obsahovat odlišnou úpravu a je třeba se řídit tím co říká § 1180 odst. 1 obč. zák.
Doporučují Vám tedy nyní postupovat dle ust. § 1209 občanského zákoníku, dle kterého je přehlasovaný vlastník oprávněn navrhnout soudu, aby sám rozhodl o záležitosti týkající se správy domu, kdy lhůta k podání žaloby činí tři měsíce. Je vhodné ještě před tímto krokem písemně (doporučeně s dodejkou) vyzvat výbor SVJ k nápravě, tedy ke svolání mimořádné schůze, kde bude příspěvek stanoven v souladu se zněním § 1180 odst. 1 obč. zák. (zde pouze upozorňuji, že příspěvky na odměny správců domu a členů orgánů se dle druhého odstavce citovaného ustanovení rozvrhují na každou jednotku stejně), kdy stanovte lhůtu tak, aby jste stihla případně podat žalobu do 18.8.2023 s tím, že pokud tak výbor SVJ ve lhůtě neučiní, budete se nucena obrátit s žalobou na místně příslušný soud. Pokud byste se nakonec rozhodla žalobu podávat, doporučuji poradit se při jejím sepisování s advokátem.
Níže citace příslušných ustanovení občanského zákoníku:
§ 1180
(1) Vlastník jednotky přispívá na správu domu a pozemku v poměru odpovídajícím jeho podílu na společných částech, nebylo-li v prohlášení určeno jinak, zejména se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění společné části, která slouží jen některému vlastníku jednotky k výlučnému užívání, a k rozsahu povinnosti vlastníka jednotky spravovat tuto část na vlastní náklad.
(2) Příspěvky určené na odměňování osoby, která dům spravuje, nebo členů jejích orgánů, na vedení účetnictví a na podobné náklady vlastní správní činnosti se rozvrhnou na každou jednotku stejně.
§ 1209
(1) Je-li pro to důležitý důvod, může přehlasovaný vlastník jednotky navrhnout soudu, aby o záležitosti týkající se správy domu a pozemku rozhodl; v rámci toho může též navrhnout, aby soud dočasně zakázal jednat podle napadeného rozhodnutí. Není-li návrh podán do tří měsíců ode dne, kdy se vlastník jednotky o rozhodnutí dozvěděl nebo dozvědět mohl, jeho právo zaniká.
(2) Soud uspořádá právní poměry vlastníků jednotek podle slušného uvážení. Soud může zejména rozhodnout, zda se má rozhodnutí uskutečnit bez výhrad, s výhradami či proti zajištění, anebo zda se uskutečnit vůbec nemá.
(3) Je-li pro to důležitý důvod, může každý vlastník jednotky navrhnout soudu, aby rozhodl o záležitosti, která byla shromáždění řádně předložena k rozhodnutí, ale o které nebylo rozhodnuto pro nezpůsobilost shromáždění usnášet se.
Štítky: