Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Na konci září 2023 jsem se vystěhovala z bytu, kde jsem byla v pronájmu od května 2020. 22.11.2023 mi přišel email, že konečně vyúčtování je nedoplatek 14.760 Kč. Požádala jsem o detail výpočtu, jedná se hlavně o nedoplatek tepla za rok 2022, který činí 25.000 Kč. Teplo jsem platila paušálně 1.902 Kč (30 korun na metr čtverečný) za leden až září, kdy v říjnu nám přišel email o skokovém navýšení na 7.130 Kč (105 korun na metr čtverečný).

Na finálním vyúčtování je použita cena 78 Kč na metr čtvereční, která prý představuje průměrnou spotřebu bytového domu.   Dostala jsem i přímo vyúčtování tepla za cely bytový dům, které je 2x ročně. První pololetí je tam nedoplatek přes 400.000 Kč, druhé pololetí přeplatek 180.000 Kč. Zde začínají mé pochybnosti o korektním jednání pronajímatele.  
1. Proč nám nezvyšuje zálohy hned po prvním vyúčtování za první pololetí?
2. Naše skokové navýšení se neprojevilo na zaslaných zálohách, které zůstaly za říjen a listopad stejné jako před navýšením.
3. Celková částka, kterou po mě chtějí zaplatil je přes 13% celkového nedoplatek za 2022 (v baráku je 40 bytů).
4. Ve stejný čas se vystěhovala sousedka, která měla stejně veliký byt, a žádné dodatečně vyúčtování nedostala.
Ve smlouvě je bod, kde se píše:
"Nájemce má právo do 4 měsíců po obdržení poslední faktury týkající se služeb za poslední kalendářní rok, v případě, že součet nákladů na služby hrazené paušální částkou bude vyšší o více jak 20%, podnájemci tento rozdíl dovyúčtovat a podnájemce má povinnost tento rozdíl uhradit. Jak je to tedy, když chtějí uhradit rok 2022 kdy poslední faktura přišla v lednu 2023?

 

ODPOVĚĎ:
Jako nájemce máte ze zákona právo na řádné vyúčtování energií, proti kterému můžete podat námitky v případě, že se domníváte, že je vyúčtování vadné (reklamovat ho). Pokud nedojde k uznání reklamace vyúčtování, pak jsou v podstatě jen dvě možnosti - zaplatit a nebo si trvat na své reklamaci a případně s pronajímatelem jít k soudu, kde pronajímatel bude muset prokázat, že je vyúčtování řádné a správné.
Ohledně splatnosti nedoplatku je zde rozhodné, kdy došlo k vyúčtování u dodavatelů energií a kdy se tedy pronajímatel dozvěděl o výši přeplatku.
V případě, že máte o správnosti vyúčtování pochybnosti, doporučuji vyúčtování reklamovat a žádat o detailní vysvětlení položek vyúčtování.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.