Jak se bránit bezdůvodnému zvýšení záloh od Bohemia energy
- Uložil(a): MUDr. Zbyněk Mlčoch (admin)
- Kategorie: Bydlení, nájem, nájemníci, SVJ, BD
- Zveřejněno: 14. listopad 2011
Moje přítelkyně bez mého vědomí podepsala 12/2010 smlouvu o odběru plynu s dodavatelem Bohemia Energy na dobu určitou 10 let. Smlouva nabyla účinnosti od 1.5.2011. Na smlouvě uzavřela platbu záloh ve výši 5000,- Kč měsíčně, ve stejné výši platila i u bývalého dodavatele RWE.
Dne 9.9.2011 obdržela vyúčtování od Bohemia Energy za 05-08/2011 s přeplatkem ve výši 8990,- Kč, a s požadavkem na nové zálohy ve výši 14960,- Kč. Takovou částku ale jako starobní důchodkyně není schopna zaplatit. Hned ten den se ozvala na jejich zákaznické lince, odešel zároveň mailem. Odpověď zněla, že je to v řešení a že se jejich operátorka ozve. Prostudoval jsem si znovu podepsanou smlouvu a z ní nevyplývá, že má vůbec nějakou šanci bezsankčně od smlouvy odstoupit, ani jaká výše sankčního (deaktivačního poplatku) by jí hrozila. Odběr elektřiny si mezitím rozmyslela, zaplatila sankce 6000,- Kč. V současné době je v platnosti již jen smlouva o dodávkách plynu. Včera jsem se ale dozvěděl, že obdobný problém se týká i nejméně dalších 2 důchodcovských rodin v ulici, a navíc na náš požadavek stále nedošla ze strany Bohemia Energy žádná, ať už kladná nebo záporná odpověď. Děkuji, Ivan
ODPOVĚĎ:
S pětitisícovými zálohami na měsíc v první řadě doporučuji zjistit, proč byl průměrný měsíční odběr vyšší o téměř tři tisíce korun. Samozřejmě může být tento nedoplatek způsobený zvýšeným odběrem, ale také se může jednat o vadný výpočet ze strany dodavatele. Odstoupit od smlouvy může pouze v případě porušení zákona nebo smlouvy ze strany dodavatele. V úvahu přichází možnost výpovědi, ke které nemusí být žádný důvod (u smlouvy na dobu určitou musí být výpověď výslovně písemně sjednána).
Doporučuji jít cestou reklamace vyúčtování (zejména nečekat na vyjádření operátora ale aktivně se jich opakovaně dotazovat), příp. vypovědět smlouvu (pokud je to možné).
S pětitisícovými zálohami na měsíc v první řadě doporučuji zjistit, proč byl průměrný měsíční odběr vyšší o téměř tři tisíce korun. Samozřejmě může být tento nedoplatek způsobený zvýšeným odběrem, ale také se může jednat o vadný výpočet ze strany dodavatele. Odstoupit od smlouvy může pouze v případě porušení zákona nebo smlouvy ze strany dodavatele. V úvahu přichází možnost výpovědi, ke které nemusí být žádný důvod (u smlouvy na dobu určitou musí být výpověď výslovně písemně sjednána).
Doporučuji jít cestou reklamace vyúčtování (zejména nečekat na vyjádření operátora ale aktivně se jich opakovaně dotazovat), příp. vypovědět smlouvu (pokud je to možné).
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.