Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)

Pracuji v jedné pražské nemocnici jako recepční v kartotéce a zaměstnavatel nám pořídil nový telefonní přístroj se sluchátky. Nadřízená by ráda, aby se naše pracovní hovory nahrávaly. S kolegyní s tím ale nesouhlasíme, přestože pracujeme jak máme, telefon k soukromým hovorům nevyužíváme.

Ale občas se stane, že telefonicky řešíme v pracovní rovině i dotazy ryze soukromého charakteru (např. se mzdovou účtárnou, atd.) a navíc přes telefon bereme objednávky pacientů i lékařů na vyšetření, kdy přes telefon potřebujeme nahlásit od pacienta či lékaře rodná čísla, osobní údaje o váze a diagnozy, prostě co nejvíc informací o budoucím pacientovi. V tomto prostředí by se nám ale nepracovalo dobře, necítily bychom se komfortně a navíc zde panuje oprávněná obava z toho, že nadřízená bude zneužívat náslechů ve svůj prospěch a bude na nás vyvíjet nepřiměřený tlak ještě větší než dosud. Jak můžeme argumentovat, aby telefonní hovory nebyly nahrávány? Nebo to může zaměstnavatel v našem případě udělat i v případě našeho nesouhlasu, případně to nechat nahrávat, aniž bychom o tom věděly? Děkuji za odpověď.

 

 

ODPOVĚĎ:
Podle § 316 odst. 2 zákoníku práce platí, že zaměstnavatel nesmí bez závažného důvodu spočívajícího ve zvláštní povaze činnosti zaměstnavatele narušovat soukromí zaměstnance na pracovištích a ve společných prostorách zaměstnavatele tím, že podrobuje zaměstnance otevřenému nebo skrytému sledování, odposlechu a záznamu jeho telefonických hovorů, kontrole elektronické pošty nebo kontrole listovních zásilek adresovaných zaměstnanci.
Jestliže se však jedná o pracovní hovory, nedochází k narušování soukromí zaměstnance na pracovišti a výše uvedená omezení neplatí.
Zaměstnavatel tedy může pracovní hovory nahrávat, nemůže to však dělat tajně. Informaci musí dostat jak zaměstnanec, tak volající osoba.
Vzhledem k tomu, že zejména v případě pacientů se bude jednat o zpracování osobních údajů, je nutné kromě zákoníku práce dodržet také Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.