Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Dne 20.4.2024 jsem s pracovníkem ČSOB pojišťovny uzavřel pojistnou smlouvu distančním způsobem, tedy po telefonu. Jednalo se o pojištění vozidla (havarijní + povinné ručení). Uzavřenou smlouvu však pracovník pojišťovny neposlal na můj email, který jsme si jasně odsouhlasili, ale poslal jej na email třetí osobě. I když tou třetí osobou je můj vlastní syn, se kterým bydlíme společně v jednom domě a zná mé osobní údaje vč. rod. čísla, mám za to, že ani můj syn by neměl vědět jaké smlouvy uzavírám.

Email mého syna je zcela odlišný od mého emailu, takže nevím, kde jej pojišťovna vzala, ale toto není předmětem zkoumání ani dotazu. Ve smlouvě jsou uvedeny mimo mých osobních údajů i údaje mojí manželky (synovy matky), protože manželka je vlastník vozidla a já jsem pojistník daného vozidla. Dále jsou ve smlouvě uvedeny údaje o vozidle - VIN kód, cena vozidla a taky cena pojistného.   Můj dotaz zní: k jakému pochybení ze strany pojišťovny došlo, zda přímo k porušení zákona o ochraně osobních údajů, nebo o prozrazení důvěrných informací? Můžu po pojišťovně požadovat nějakou finanční náhradu za dané pochybení, jakým způsobem a v jaké výši? Předem děkuji za odpověď. Mojmír.

 

ODPOVĚĎ:
Ve Vámi popsaném případě pojišťovna zajisté pochybila, jelikož (předpokládám, že z nedbalosti či vlivem technické chyby) zpřístupnila Vaše osobní údaje třetí osobě. Je tedy nepochybné, že pojišťovna – jako správce Vašich osobních údajů – porušila svou povinnost tyto údaje (při jejich zpracování) chránit a nezpřístupňovat třetím osobám. Lze tedy uzavřít, že pojišťovna porušila především GDPR (potažmo zákon o zpracování osobních údajů). Z tohoto důvodu se proto můžete obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů:
https://uoou.gov.cz
V první řadě Vám doporučuji pojišťovnu na toto pochybení upozornit (kontaktováním stížnostní linky, ombudsmana pojišťovny apod.). Dle mého názoru se jedná o pochybení poměrně marginální – z tohoto důvodu se domnívám, že postačí, pakliže se Vám pojišťovna za své pochybení písemně omluví.
Vnímáte-li zásah do svého práva na ochranu osobních údajů natolik intenzivně, že dle Vašeho názoru omluva nepostačí, resp. jste-li přesvědčen o tom, že na Vaší straně vznikla rovněž nehmotná újma, můžete po pojišťovně samozřejmě požadovat i finanční kompenzaci. V tomto ohledu lze vyjít z čl. 82/1 GDPR, dle něhož platí, že:
„Kdokoli, kdo v důsledku porušení tohoto nařízení utrpěl hmotnou či nehmotnou újmu, má právo obdržet od správce nebo zpracovatele náhradu utrpěné újmy. “
Dle mého názoru by se mělo jednat o částku ve výši jednotek tisíc korun (a to s ohledem na vcelku zanedbatelné následky pochybení pojišťovny). Pakliže by Vám pojišťovna odmítla finanční kompenzaci poskytnout, bylo by nutné obrátit se s žalobou na soud Tento krok Vám však doporučuji dobře rozmyslet (a to s ohledem na vcelku nepatrný zásah do Vašich práv, resp. zanedbatelné následky pochybení pojišťovny). K tomuto tématu se více dočtete například zde:
https://www.pravniprostor.cz/judikatura/obcanske-pravo/pouhe-poruseni-gdpr-nezaklada-narok-na-nahradu-ujmy
_____________________________
Právní předpisy zmiňované v odpovědi:
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů)
zákon č. 110/2019 Sb. , o zpracování osobních údajů

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.