Vadný díl způsobil velkou škodu na majetku - kdo nahradí škodu? (výrobce dílu, prodejce dílu nebo montážní firma)
- Uložil(a): Mgr. Hana Wernerová (právník)
- Kategorie: Odpovědnost za škodu, náhrada škody (občanské právo)
- Zveřejněno: 31. březen 2016
Aktuálně řeším problém, kdy jsem dodával montážní firmě výrobky, které jsem zakoupil u výrobce. Výrobky byly namontovány, odzkoušeny (odtlakovány) a v provozu cca tři měsíce. Po této době jeden výrobek praskl a vytopil čtyři byty a garáže. Montážní firma u mě výrobek reklamovala, já jsem reklamaci postoupil výrobci, ale tento se i přesto, že je pravděpodobně chyba na straně výrobku, zříká jakékoli odpovědnosti.
Odpovědnosti se taktéž zříká i montážní firma a já jsem mezi nimi zůstal jako prostředník reklamačního řízení, kterému žádná ze stran nehodlá uznat jakoukoli svojí vinu. Odhad škody je vyčíslen cca na 500.000,-Kč a já se dotazuji. Jak donutit výrobce, aby uznal vinu a kryl škody ze svého pojištění odpovědnosti? Když je zřejmě vina na jeho straně? Podotýkám že předmětný výrobek mám stále k dispozici pro další zkoumání nezávislé instituce například zkušebního ústavu. Na kom zůstává vina pokud se obě strany nedohodnou a ani jedna nebude ochotna krýt škodní událost ze svého pojištění? Může požadovat někdo odškodnění například po mě? Kam se mám případně obrátit? (nějaká instituce, například soud? ) Děkuji, Zdeněk
ODPOVĚĎ:
Tato záležitost bude dosti komplikovaná, nikoliv z hlediska skutečnosti, kdo je odpovědný, ale prokazování, z jakého důvodu k vytopení došlo. Výrobce se může bránit, že k tomu mohlo dojít neodbornou montáží, montážní firma zase tím, že výrobek byl vadný. Pokud se prokáže, že výrobek byl vadný, tak za to samozřejmě odpovídá výrobce, nicméně postup je takový, že Vy odpovídáte koncovému uživateli a Vám odpovídá výrobce. Pokud tedy mezi sebou nemáte uzavřenu nějakou smlouvu, která by toto zákonné pravidlo mezi vámi smluvně upravovala jinak. Pokud tedy nedojde k dohodě, může se stát, že koncový uživatel či montážní firma bude žalovat Vás a Vy byste měl žalovat výrobce. Ovšem na začátku sporu bych doporučovala investovat do odborného vyjádření či znaleckého posudku vypracovaného znalcem, který by se měl vyjádřit k tomu, z jakého důvodu k vytopení došlo. Pokud neodbornou montáží, pak v této věci nefigurujete, pokud vadou výrobku, měl byste nahradit škodu a tuto následně požadovat po výrobci. Pokud výrobce nebude ochoten plnění poskytnout dobrovolně, nezbude Vám, než se obrátit na soud.