Kdo hradí silniční daň po smrti, úmrtí majitele, vlastníka auta?
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Finanční právo, daně, kompenzační bonus
- Zveřejněno: 30. říjen 2012
Jak lze užívat automobil v neukončeném dědickém řízení (čeká se na soudní rozhodnutí). Může dědic takové auto používat v podnikání? Vlastníkem je dědic okamžikem úmrtí, nesmí s ním nakládat (tzn. přehlásit v evidenci)? Povinnosti přecházejí dnem úmrtí na dědice (povinné ručení apod.), snad tedy i práva?
Ad užívání k podnikání:
- Poplatníkem silniční daně je fyzická osoba, která
b) užívá vozidlo v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela. K podnikání lze užívat vlastní nebo zapůjčené vozidlo (výdajový paušál na pohonné hmoty)
Status automobilu v dědickém řízení je zřejmě jako vlastní vozidlo? Lze tedy takové auto zahrnout do obchodního majetku nebo jen jako soukromé, užívané pro podnikání? Děkuji, Bořivoj
- Poplatníkem silniční daně je fyzická osoba, která
b) užívá vozidlo v jehož technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela. K podnikání lze užívat vlastní nebo zapůjčené vozidlo (výdajový paušál na pohonné hmoty)
Status automobilu v dědickém řízení je zřejmě jako vlastní vozidlo? Lze tedy takové auto zahrnout do obchodního majetku nebo jen jako soukromé, užívané pro podnikání? Děkuji, Bořivoj
ODPOVĚĎ:
Dědictví se podle § 460 občanského zákoníku nabývá dnem smrti zůstavitele, toto ustanovení má ovšem jiný význam než je přímý vstup do práv a povinností zůstavitele. Toto ustanovení určuje okamžik, ke kterému soud dědicům (kteří jsou způsobilí dědit a z dědictví nebyli vyloučeni) potvrdí nabytí dědictví či ke kterému soud schválí dohodu dědiců.
Do tohoto usnesení soudu nemohou dědici s pozůstalostí či jejími jednotlivými součástmi hospodařit jinak než společně a nerozdílně všichni.
S tímto pravidlem nesouvisí ustanovení o pojištění vozidla (součásti pozůstalosti), které zakládá povinnost přímo dědicům. Tato povinnost dědicům nevzniká v důsledku vstupu do práv a povinností zůstavitele, ale je konstitutivně založena zákonem a je adresována přímo dědicům (bez ohledu na skutečnost, zda se všichni stanou spoluvlastníky vozidla). Důvodem tohoto přímého založení povinnosti je ochrana veřejného zájmu (tedy blíže neurčitého okruhu potenciálně poškozených). Tuto povinnost jsou taktéž povinni splnit dědici společně a nerozdílně.
Zápis do registru vozidel je možný až na základě usnesení, jímž dědické řízení bude skončeno.
K silniční dani: Přestože ustanovení, na které odkazujete, bylo novelizováno v roce 1996 (doplněním části o zemřelém, zrušeném či zaniklém provozovateli) v praxi správců daně je postup podle § 4 odst. 1 písm. b) téměř neužíván.
Ustanovení o poplatníkovi silniční daně, na které odkazujete, bylo zaměřeno především na situace, kdy užívací právo k vozidlu poplatníkovi vzniklo před smrtí provozovatele (a bylo prokazatelné např. smlouvou).
Ryze teoreticky by mělo být možné, abyste vozidlo používal k podnikání a byl poplatníkem daně podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona o silniční dani. Silniční daň je daní přímou a poplatník nejenom nese daňové břemeno, ale i podává daňové přiznání, proto není v tomto případě na překážku, že provozovatel zemřel. Nicméně k takovému užívání budete muset mít minimálně souhlas všech dědiců (jež jsou způsobilými dědici a nebyli z dědictví vyloučeni) a musím taktéž doporučit abyste se obrátil na Vašeho správce daně, který Vám sdělí, jaké vyjádření k daňovému přiznání připojit.
Do tohoto usnesení soudu nemohou dědici s pozůstalostí či jejími jednotlivými součástmi hospodařit jinak než společně a nerozdílně všichni.
S tímto pravidlem nesouvisí ustanovení o pojištění vozidla (součásti pozůstalosti), které zakládá povinnost přímo dědicům. Tato povinnost dědicům nevzniká v důsledku vstupu do práv a povinností zůstavitele, ale je konstitutivně založena zákonem a je adresována přímo dědicům (bez ohledu na skutečnost, zda se všichni stanou spoluvlastníky vozidla). Důvodem tohoto přímého založení povinnosti je ochrana veřejného zájmu (tedy blíže neurčitého okruhu potenciálně poškozených). Tuto povinnost jsou taktéž povinni splnit dědici společně a nerozdílně.
Zápis do registru vozidel je možný až na základě usnesení, jímž dědické řízení bude skončeno.
K silniční dani: Přestože ustanovení, na které odkazujete, bylo novelizováno v roce 1996 (doplněním části o zemřelém, zrušeném či zaniklém provozovateli) v praxi správců daně je postup podle § 4 odst. 1 písm. b) téměř neužíván.
Ustanovení o poplatníkovi silniční daně, na které odkazujete, bylo zaměřeno především na situace, kdy užívací právo k vozidlu poplatníkovi vzniklo před smrtí provozovatele (a bylo prokazatelné např. smlouvou).
Ryze teoreticky by mělo být možné, abyste vozidlo používal k podnikání a byl poplatníkem daně podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona o silniční dani. Silniční daň je daní přímou a poplatník nejenom nese daňové břemeno, ale i podává daňové přiznání, proto není v tomto případě na překážku, že provozovatel zemřel. Nicméně k takovému užívání budete muset mít minimálně souhlas všech dědiců (jež jsou způsobilými dědici a nebyli z dědictví vyloučeni) a musím taktéž doporučit abyste se obrátil na Vašeho správce daně, který Vám sdělí, jaké vyjádření k daňovému přiznání připojit.
Do obchodního majetku společnost nelze vozidlo před skončením dědického řízení vložit, je možné jej pouze užívat pro účely podnikání, a to se souhlasem všech dědiců (jež jsou způsobilými dědici a nebyli z dědictví vyloučeni).
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.