Zákazník nepřevzal zboží od zprostředkovatele, jak postupovat
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zveřejněno: 15. leden 2012
Jsem zprostředkovatelka, objednávám zboží ze zahraničí a doručuji je zákazníkům v ČR. Jedna zákaznice mi zboží na zprostředkování neodebrala. Vzhledem k tomu, že soudy u nás jsou zdlouhavé ráda bych tuto pohledávku postoupila k vymáhání třetí osobě nebo ještě lépe ji prodala třetí osobě. Mohu tak učinit?
A co tedy mám naúčtovat k vymáhání. Zboží, které si zákaznice objednala na zprostředkování je neprodejné a již mi zde leží půl roku. Rovněž nepřebírá korespondenci. Mohu tedy předat k vymáhání třetí osobu tyto náklady nebo mohu tuto pohldávku prodat třetí osobě a ta už si s tím udělá co uváží za vhodné.
Mohu tedy vymáhat po dotyčné:
1) náklady spojené na dovoz do ČR
2) vedla jsem zbytečnou korespndenci, která mne stála čas - mohu za každý mail, dopis si naúčtovat 350 Kč za započatou hodinu?
3) posílala jsem upomínku - mohu naúčtovat náklady na poštovné?
4) mohu naúčtovat nákupní cenu za zboží?
5) mohu naúčtovat úrok z prodlení až do doby prodeje či předání pohledávky na třetí osobu
Nebo co všechno mohu vymáhat po dotyčné? Mám v podmínkách prodeje uvedeno, že se jedná o ZPROSTŘEDKOVÁNÍ prodeje.
Pokud si zákazník objedná něco na dobírku, je snad údajně povinen tuto dobírku převzít - který zákon toto určuje? Pokud se mi dobírka vrátí jako nevyzvednutá co mám dělat? Zaplatila jsem poštovné + dobírečné, mohu toto požadovat po zákazníkovi? Mohu po prodávajícím vymáhat náhradu nákladů účelně vynaložených v souvislosti s nepřevzatou dobírkou nebo nemám nárok na žádnou náhradu? Děkuji, Gabriela
Mohu tedy vymáhat po dotyčné:
1) náklady spojené na dovoz do ČR
2) vedla jsem zbytečnou korespndenci, která mne stála čas - mohu za každý mail, dopis si naúčtovat 350 Kč za započatou hodinu?
3) posílala jsem upomínku - mohu naúčtovat náklady na poštovné?
4) mohu naúčtovat nákupní cenu za zboží?
5) mohu naúčtovat úrok z prodlení až do doby prodeje či předání pohledávky na třetí osobu
Nebo co všechno mohu vymáhat po dotyčné? Mám v podmínkách prodeje uvedeno, že se jedná o ZPROSTŘEDKOVÁNÍ prodeje.
Pokud si zákazník objedná něco na dobírku, je snad údajně povinen tuto dobírku převzít - který zákon toto určuje? Pokud se mi dobírka vrátí jako nevyzvednutá co mám dělat? Zaplatila jsem poštovné + dobírečné, mohu toto požadovat po zákazníkovi? Mohu po prodávajícím vymáhat náhradu nákladů účelně vynaložených v souvislosti s nepřevzatou dobírkou nebo nemám nárok na žádnou náhradu? Děkuji, Gabriela
ODPOVĚĎ:
Svou pohledávku můžete postoupit i bez souhlasu dlužníka podle § 524 občanského zákoníku. Postoupit můžete pouze náklady, které jste skutečně měla a jste schopná dokázat nebo jejich existence vyplývá z obchodních podmínek (např. pokud ztrátu času, odeslání upomínky apod. nemáte jako sankční poplatek v obchodních podmínkách nebo ve smlouvě, nemůžete ji naúčtovat).
Přísluší Vám zákonný úrok z prodlení, ten bude do doby postoupení pohledávky, tj. do doby účinnosti smlouvy o postoupení pohledávky.
Postoupení je dlužníkovi třeba oznámit, jinak je proti němu neúčinné.
Vymáhací agentury nedoporučuji, jejich podmínky jsou takové, že v případě neúspěšného vymožení Vám pohledávku vrátí a budou od Vás vymáhat náklady, které samy vynaložily.
Přísluší Vám zákonný úrok z prodlení, ten bude do doby postoupení pohledávky, tj. do doby účinnosti smlouvy o postoupení pohledávky.
Postoupení je dlužníkovi třeba oznámit, jinak je proti němu neúčinné.
Vymáhací agentury nedoporučuji, jejich podmínky jsou takové, že v případě neúspěšného vymožení Vám pohledávku vrátí a budou od Vás vymáhat náklady, které samy vynaložily.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.