Výhrůžka poškození dobrého jména obchodním partnerem - jak tomu zabránit?
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zveřejněno: 30. srpen 2017
4.7.2017 jsem zrušila e-mailem jedné cestovní kanceláři zakázku (provázení zájezdu) na 31.08.-11.09.2017 (z vážných důvodů - svatba v rodině), odpovědi jsem se dočkala dnes (18.07.2017), tj. po 16-ti dnech. Žádné ústní ani písemné smluvní podmínky mezi mnou a firmou stanoveny nebyly, dovolila jsem si tedy téměř dvouměsíční odstup od zrušení a realizací zájezdu považovat za dostačující.
V odpovědi stálo, že mi na základě zrušení zakázky řádně zkomplikují život, poskytnou negativní reference ostatním cestovním kancelářím a ironicky mi popřáli hodně pracovních úspěchů. Je mi jasné, že mi toto může pořádně zkomplikovat do budoucna kariéru. Mám možnost se nějak bránit? Např. jim na e-mail alespoň odepsat, že by jednali protiprávně? Bojím se poškození dobrého jména. Děkuji moc, Lucie.
ODPOVĚĎ:
V prvé řadě by bylo nutné určit, na čem konkrétně jste se s druhou stranou dohodli. I ústní smlouva Vás totiž zavazuje úplně stejně, jako by byla uzavřena v písemné podobě. V zásadě totiž platí, že pokud jste si neujednali, že jste oprávněna smlouvu vypovědět či od smlouvy odstoupit, pak byste smlouvu musela splnit, a to bez ohledu na rodinnou událost. Dle mého názoru tak nemusela cestovní kancelář zrušení zakázky akceptovat a mohla trvat na tom, abyste smlouvu splnila.
Ohledně případných negativních referencí by bylo nutné posoudit, co konkrétně o Vás budou rozšiřovat, zda je toto způsobilé Vám způsobit újmu, zda se informace zakládají na pravdě apod, Nicméně doporučuji jim odepsat, že v případě že budou postupovat jakkoli protiprávně a zasahovat do Vaší dobré pověsti, jste připravena se soudně bránit s žalobou, kdy budete rovněž požadovat náhradu újmy a ušlého zisku. Cestovní kancelář by se mohla tímto jednáním dopustit nekalé soutěže, především pokud by o Vás šířila nepravdivé informace.