"Dohazování zákazníků" - smlouva, typ smlouvy mezi subjekty
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zveřejněno: 6. září 2017
Mám webinář, který stojí 990 Kč. Několik lidí zaplatilo a všem se webinář líbil. Těm, co už viděli můj webinář a mají zájem si přivydělat nějaké peníze, jsem dal nabídku, která zní asi takto: každý kdo viděl webinář si může začít přivydělávat tím, že bude sdílet moje informace a bude na webinář přinášet nové zájemce a zákazníky o webinář.
Za každého člověka, kterému doporučí můj webinář dostane 200 Kč, ale až po té co nový zákazník zaplatí. Jestliže člověk, který už viděl můj webinář a chce si přivydělat tímto způsobem, tak bych takovému člověku rád posílal peníze. Takový člověk mi dělá reklamu a přináší mi nové zákazníky, proto bych se chtěl s takovým člověkem dělit o peníze. Chci ho vyplácet jednorázově každý měsíc, ale ne hodinovou sazbou, ale úkolově (podle toho kolik nových zákazníků přivede na webinář). Jenže nevím jakou mám udělat smlouvu s tím člověkem, který bude chtít přinášet nové zákazníky, proto abych mu mohl posílat peníze. Nechci takového člověka zaměstnávat a nebo s ním mít nějakou jinou složitou smlouvu. Děkuju za přečtení.
ODPOVĚĎ:
V zásadě by přicházeli v úvahu 2 varianty.
Nabízí se uzavřít se "spolupracovníky" dohodu o provedení práce, kdy při výdělku do 10tisíc měsíčně neodvádíte sociální a zdravotní pojištění. Na druhou stranu byste jako zaměstnavatel musel zajišťovat srážku a odvod daně, což je dle mého názoru pro Vaše potřeby nadbytečná administrativa.
Druhou možností je uzavření jednoduché smlouvy, která není přesně v zákoně upravena. Jednat by se mohlo např. o smlouvu o reklamní propagaci, kdy za každého platícího zákazníka vyplatíte sjednanou částku. Ve smlouvě by bylo nutné ujednat výplatní termín, který může být dohodnut pevnými termíny, nebo např. dosažením určité částky. Rovněž ve smlouvě uveďte, že podmínkou vzniku nároku na odměnu je zaplacení webmináře zákazníkem.
Rovněž doporučuji upravit podmínky výpovědi a ukončení spolupráce.
S ohledem na jednoduchost smlouvy by se jednalo o rozsah max. jednoho listu papíru. Smlouvu by bylo možné rovněž uzavřít rovněž elektronicky, kdy by Vám ji naskenovanou s podpisem spolupracovník zaslal.