Nemoc objednatelů ubytování v penzionu a vliv na storno poplatek nebo vrácení zálohy, zálohové platby
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
- Zveřejněno: 11. říjen 2017
Pronajímáme celou nemovitost - chalupu a nabízíme to přes internet. Vždy při rezervaci termínu vyžadujeme zálohu 50% zaplacenou na účet a doplatek taktéž, hotovost nepřijímáme kvůli EET. Jeden zájemce si u nás zarezervoval prodloužený víkend pro 8 osob a zaplatil zálohu. Protože pronajímáme v lukrativní oblasti Jižní Moravy, neustále máme na daný termín zájemce.
Zájemce, který nám složil zálohu za 8 osob, nás informoval že jich přijede míň ze zdravotních důvodů. Neustále máme poptávky na daný termín a chtěli jsme dát možnost se ubytovat více osobám, nebo s dosavadním zájemcem se domluvit ať zaplatí doplatek za tolik osob jak bylo dohodnuto. Telefonicky jsem ho informovala 21 dní před příjezdem. Začala vyostřená komunikace se zájemcem, který mě osočoval, že si najde právníka a bude s námi komunikovat pouze přes právníka, jaké že naše jednání, vyžadoval vrácení zálohy i s úroky atd. Chtěla jsem mu vrátit zálohu v plné výši a nějak se domluvit. Naše komunikace byla pouze přes telefon a internet a žádná písemná smlouva nebyla sepsána. Má na takové jednání ten člověk právo? Je to naše nemovitost a můžeme ji pronajmout komu chceme. Předem děkuji za vaši odpověď Jana.
ODPOVĚĎ:
Z dotazu nevyplývá, jakým způsobem chalupu pronajímáte, tedy zda ji pronajímáte jako podnikatelé, nebo jako soukromé osoby nepodnikající, zda se zájemci uzavíráte standardní nájemní smlouvu nebo smlouvu o ubytování. O smlouvu o ubytování by se především jednalo, pokud byla chalupa pro ubytování zkolaudována. Níže uvádím možnosti pro obě varianty, tedy jak pro smlouvu o nájmu, tak pro smlouvu o ubytování.
Rovněž by pro posouzení nároků bylo nutné znát přesněji, jaké podmínky jste si vzájemně domluvili, resp. jak zní text vaší inzerce. Smlouva nemusela být uzavřena písemně, dohodli jste se o podstatných náležitostech, proto smlouva platně vznikla. Zde pak platí základní zásada soukromého práva, že se uzavřené smlouvy mají dodržovat. Pokud si tedy zájemce zarezervoval chatu pro 8 lidí za určitou cenu, měl by být povinen uhradit sjednanou cenu, bez ohledu na to, že ji nakonec využilo méně lidí.
Pokud uzavíráte s nájemci smlouvu o ubytování, pak je nájemce oprávněn kdykoli smlouvu vypovědět bez uvedení důvodu. Z dotazu však mám za to, že smlouva nebyla vypovězena, neboť o ubytování měl nájemce zájem, byť v menším počtu lidí. I kdyby se jednalo o výpověď smlouvy, pak máte nárok požadovat ušlý zisk, který však musíte prokázat (např. tím, že jste měli zájemce na stejný termín, nicméně s ohledem na postup nájemce jste jej nemohli pronajmout). Doklady a poptávky od jiných zájemců na tento termín si uschovejte pro případný spor.
Pokud by byla uzavřena standardní nájemní smlouva, pak jí není možné vypovědět, a to z důvodu, že byla uzavřena na dobu určitou. Proto byste měla nárok na doplacení plné sjednané ceny.
S ohledem na výše uvedené je zřejmé, že v obou případech byste měla mít nárok na úhradu plné ceny, tj. sjednané ceny za ubytování 8 lidí s tím, že pro případ, že uzavíráte smlouvu o ubytování, byste musela prokázat ušlý zisk.