Povinnost zakoupení obalu na lyže u vlaku LeoExpres, Leo Expres - povinnost ze zákona?
- Uložil(a): Mgr., Bc. Jakub Šťastný (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
Moje přítelkyně využila služeb vlaků LeoExpres na cestu ze Suchdola nad Odrou do Přerova s běžkami. Po rozjetí vlaku byla donucena zakoupit jejich obal na lyže, protože ve smluvních podmínkách stojí, že je pro přepravu lyží povinný. Tento nákup je však pro nás absolutně zbytečný. Na webu ČOI jsem se dozvěděl, že v případě nákupu "mimo obchodní prostory" mám nárok na odstoupení od smlouvy do 14 dnů.
Chtěl bych se Vás proto zeptat, zda jsou prostory vlaku brány právně jako "Obchodní prostory" či mohu využít práva vrácení zboží. Vykládal jsem si je jako kamenné prodejny avšak po přečtení definice jsem na vahách. Děkuji, Hanuš.
ODPOVĚĎ:
Je třeba uvést, že pojem "mimo obchodní prostory" je nutné vykládat jako místo, kde nedochází obvykle k prodeji. Nemusí se tedy jednat jen o kamenné prodejny, ale jde například také o stánky, pokud prodej probíhá běžně ve stáncích.
Ve Vašem případě by bylo nutné posoudit, zda prodej společnosti LeoExpres probíhá běžně ve vlaku, resp. na nástupišti vlakového nádraží. K tomuto neexistuje relevantní rozhodování soudů, není proto možné jednoznačně odpovědět.
V této situaci doporučujeme písemně odstoupit od smlouvy s tím, že požadujte vrácení kupní ceny. Pokud by společnost částku nevrátila, obraťte se na Českou obchodní inspekci s návrhem na mimosoudní řešení sporu. Návrh je možné podat online zde:
https://www.coi.cz/informace-o-adr/
Pokud by však ani řízení u ČOI nepomohlo, bude nutné se domáhat zaplacení žalobou u soudu, který by rovněž posuzoval oprávněnost odstoupení od smlouvy. V takovém případě doporučujeme využít pomoci advokáta. Seznam advokátů naleznete zde:
www.advokatikomora.cz
► Stránka obsahuje odpověď na tato témata:
- Vrácení obalu na lyže LeoExpres, Leo Expres zakoupených mimo obchodní prostory - může to cestující udělat?