Novela zákona o ukončení smlouvy s poskytovatelem internetového připojení a mobilních služeb 3 měsíce platící od 1.4.2020
- Uložil(a): Mgr. Šárka Ocelíková (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
Pokud vím, tak 1.4.2020 začala platit novela zákona, která mi ukládá jako právo odstoupit od smlouvy u poskytovatelů připojení a operátorů. Takže pokud odstoupím od smlouvy po déle jak třech měsících neplatím nic a mohu změnit poskytovatele. Ovšem můj provider si za odstoupení od smlouvy účtuje "instalační poplatek", který platím pouze pokud odstoupím dříve jak za 24 měsíců.
Přijde mi to trošku jako obcházení zákona, ale zároveň logicky něco co je při dodržení lhůty zadarmo a při nedodržení není mi přijde jako sankce. Zároveň v obchodních podmínkách už nic takového nemají. Podle obchodních podmínek v "Ceník služeb a platební podmínky " pod 3.13 mi přijde spíš podmínka zaplacení "instalačního poplatku" v případě, že zařízení vrátím poškozené nebo nevrátím do 10-ti dnů. Tak nevím jestli mě zaměstnanci poskytovatele tzv. "vodí za nos" a nebo mi něco uniká. Každopádně na závěr řeknu to, že instalaci u nás nikdo neprováděl a provádět ani nebude, protože zařízení máme již po předchozích nájemnících. Takže v případě, že budu chtít odstoupit od smlouvy v té jejich lhůtě. Budu mít na to podle zákona právo zdarma nebo se jim podařilo obejít zákon? Děkuji za odpověď. Adam.
ODPOVĚĎ:
Jak sám uvádíte, pokud smlouva s poskytovatelem trvá alespoň tři měsíce (bez ohledu na to, zda byla uzavřena před zmiňovanou novelou či po novele), můžete ji ukončit bez sankcí - bez povinnosti platit poplatky.
To platí i pro "zastřené" poplatky, které na první pohled vypadají že se dotýkají jiné situace, ovšem fakticky suplují smluvní pokutu za předčasné ukončení smlouvy. Obcházení zákona je neoprávněné a sankcionované. Dozor v této věci vykonává Český telekomunikační úřad, na který se můžete obrátit s podnětem - kontakt zde: www.ctu.cz.
Dále (nad rámec) pokud žádná instalace nebyla prováděna, není ani možné hovořit o účtování instalačního poplatku.
Doporučuji komunikovat v této věci s poskytovatelem výhradně v písemné formě.
Štítky: