Půjčovna lyží nepřijímá výpůjčky kvůli koronaviru a drží zálohy zákazníků - jak získat peníze před podzimním znovuotevřením pobočky?
- Uložil(a): Mgr. Šárka Ocelíková (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
Jak nejlépe postupovat při vrácení lyžařského setu z půjčovny, která s ohledem na COVID uzavřela pobočku a nepřijímá zapůjčené sety lyží k vrácení - údajně otevře až v říjnu 2020. Mám ale v setu jako zápůjčku uloženu kauci 4.000 Kč, což je důvod, proč bych rád vrátil nyní, do října 2020 čekat nechci. Aktuálně nikdo z půjčovny nekomunikuje. Děkuji moc. Jan.
ODPOVĚĎ:
Předně je podstatná smlouva, na základě které došlo k zapůjčení setu. Pokud byla v písemné podobě, prostudujte ji, zda obsahuje nějaké ujednání o vyšší moci či důvodech pro odepření převzetí zboží, prodlení s převzetím zboží či možnosti vrátit zboží na jiné pobočce.
Epidemie COVID může být důvodem pro oddálení převzetí zboží, nicméně je možné takto oddalovat převzetí pouze po dobu, kdy epidemie (resp. mimořádné, nepředvídatelné a neodvratitelné okolnosti) brání v běžném provozu, což za současné situace, kdy se naopak uvolňují jednotlivá opatření, by nemělo být bezbřehé a časově neomezené, tj. nelze se na COVID odvolávat po neomezenou dobu.
Jelikož uvádíte, že půjčovna nekomunikuje, doporučuji vyzvat k převzetí zboží písemnou cestou. Odkažte se na uzavřenou smlouvu, na to, kdy smlouva určuje, že máte/můžete zboží vrátit, a vyzvěte takto písemně půjčovnu k převzetí zboží a vrácení zaplacené kauce.
Doporučuji vést veškerou komunikaci pouze v písemné formě.
Štítky: