Reklamace zboží mezi obchodníky - kdo platí náklady reklamace, prodávající nebo kupující?
- Uložil(a): Mgr. Šárka Ocelíková (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
Rád bych Vás požádal o odpověď na dotaz kdo platí náklady reklamace za situace, kdy jde o vztah podnikatel-podnikatel. Od prodejce jsem dostal odpověď, cituji: "Vzhledem k tomu, že u nás nakupujete jako firma a ne fyzická osoba, nemá tím nárok na proplacení poštovného." Pokud mám nárok na poštovné, mohu Vás poprosit o číslo §, kterým bych argumentoval? Děkuji, David.
ODPOVĚĎ:
V případě, že se jedná o oprávněnou reklamaci, tj. Zboží bylo dodáno s vadou nebo se v průběhu záruky vada projeví, pak vzniká i povinnost nahradit účelně vynaložené náklady spojené s reklamaci. V občanském zákoníku zakotveno v par. 1923 a 1924.
V případě smluvního vztahu podnikatel - podnikatel se toto ustanovení použije. Nicméně zákon současně u tohoto typu vztahu umožňuje, aby si smluvní strany nastavily odlišná pravidla, typicky v obchodních podmínkách. Takže obecně platí, že povinnost nahradit náklady spojené s reklamací vzniká i u vztahu podnikatel - podnikatel, ledaže se smluvní strany dohodnou jinak.
Štítky: