Firma uznala promlčení starých faktur a upravila ceny nových faktur, na kterých údajně byla sleva, tedy "bez slevy" - je to oprávněné?
- Uložil(a): Mgr. Hana Wernerová (právník)
- Kategorie: Obchodní právo, vztahy, smlouvy
Stala se mi taková neobvyklá věc. Firma, která mi spravuje doménu a hosting www stránek a eshopu mi za posledních několik let neposílala faktury za služby (od 2016). Já si toho bohužel nevšiml, protože mezitím jsem z OSVČ přešel do trvalého pracovního poměru (obchod byl už jen vedlejší činnost na víkendy) a později jsem přešel i na 60% paušál a tudíž nesledoval účty/faktury už vůbec, prostě co přišlo se vždy hned zaplatilo a dál jsem to neřešil.
No bohužel firma (tedy i já) nyní přišla na to, že poslední platbu od mě obdržela v r. 2015. Prohlížel jsem historii emailů a opravdu nikde žádná faktura doručena není. Z firmy pak vypadlo, že na zasílání používá nějaký SW/aplikaci či co, který je posílá automaticky, ale někde se stala chyba a systém je neposílal. Myslím si, že chyba tedy není jen na mé straně, měla si to hlídat a případné nezaplacení urgovat. I proto jsem očekával, že v tomto ohledu firma zareaguje, ale místo toho poslala fakturu za celou dobu tedy 7 let (7x1.000 Kč) + platbu za rok 2023 (1.500 Kč). To mi přišlo divné přece jen jsem čekal, že zohlední svou chybu. Na internetu jsem tedy pak našel, že faktura je po určité době promlčená, o čemž jsem firmu informoval. Reakcí byla nová faktura, kde je naúčtována částka za poslední 3 roky (ale už 3x1.500 Kč) + 1.500 Kč za rok 2023. Navýšení je prý tím, že se jedná o částku bez slevy, jenže to, že je to částka se slevou nebo vyčíslená sleva na předchozí faktuře nikde nejsou (a myslím si, že ani nebyly, staré faktury už asi bohužel nedohledám). Přijde mi to tedy, že si firma chce jen uměle snížit rozdíl, když předtím byla cena vždy nižší (1.000 Kč). Dlužno podotknout, že kdyby firma hned na začátku uznala i svou chybu a navrhla nějaké rozdělení (třeba 50:50) tak bych to vůbec neřešil a zaplatil za celé období. Jak tuto situaci tedy řešit, může firma takhle zvednout cenu? Děkuji.
ODPOVĚĎ:
Promlčecí lhůta je tříletá, a proto Vám posléze poslali fakturu pouze za tři období. Předchozí jsou promlčená. Určitě si nemohou nárokovat jinou cenu, než byla sjednána, a trvejte na tom, aby Vám vystavili za poslední tři roky fakturu na takovou cenu, jaká byla skutečně sjednána. Jedná se o jejich pochybení, za které Vy nenesete odpovědnost. Jednoduše jde o jejich prodlení, za které Vás nemohou nijak sankcionovat.
Štítky: