Počet stránek ve webu: 43.470

1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)

Uzavřela jsem "Objednávku" na kompletní rekonstrukci RD s termínem předání do 30. 3. 2024. Faktury byly zpočátku placeny po vykonání práce, později jsem však na žádost firmy poslala peníze předem "na zakoupení materiálu na podlahové topení, dveře, sanitární vybavení aj." Bohužel toto firma nedodala, práce nedokončila ani přes opakované urgence a některé již provedené práce jsou nekvalitní.

Na mou žádost o dokončení prací nebo dodání celkového vyúčtování a vrácení klíčů od domu a mých věcí (nábytek), které firma odvezla při vyklízení domu před započetím rekonstrukce k sobě do skladu (aby jim tam "nezavazel"), mi pouze majitel poslal SMS ať už mu nevolám a dále nekomunikuje. Prosím o radu jak dál postupovat a jestli mohu požadovat nějaké penále za nedodržení termínu předání, i když nebyla sjednána smluvní pokuta. Děkuji za pomoc. Sáva.

 

ODPOVĚĎ:
Ve vašem případě se jedná o vážné porušení smluvních podmínek ze strany dodavatele stavby. Při takovém postupu je důležité jednat efektivně a právně správně.
Porušení smlouvy a odstoupení od smlouvy:
Pokud nebyla sjednána smluvní pokuta, můžete se domáhat náhrady škody způsobené tím, že dodavatel nedodržel termín dokončení prací. Toto právo vychází z § 2913 občanského zákoníku, podle kterého má povinnost nahradit škodu ten, kdo porušil smluvní povinnost. Pokud firma nedodržela dohodnutý termín a práce neprovedla včas, máte nárok požadovat náhradu škody, případně kompenzaci za zpoždění.
Reklamace nekvalitně odvedených prací:
Zákon (občanský zákoník) vám dává právo reklamovat vadné nebo nekvalitně provedené práce. Reklamaci byste měla uplatnit písemně u firmy, a to co nejdříve poté, co vady zjistíte. Pokud firma nereaguje nebo vady neodstraní, můžete požadovat snížení ceny nebo náhradu za odstranění vad jinou firmou.
Vymáhání peněz a majetku:
V případě, že jste zaplatila peníze předem na materiál, který vám firma nedodala, můžete požadovat vrácení těchto peněz. Toto byste měla požadovat písemně, nejlépe doporučeným dopisem s doručenkou. Pokud firma i nadále nebude reagovat, máte možnost podat žalobu na vrácení peněz.
Pokud vám firma odmítá vrátit váš majetek (např. odvezený nábytek), jedná se o neoprávněné zadržování věci, což by mohlo být považováno za trestný čin. Doporučuji zaslat firmě oficiální výzvu k vrácení majetku s jasně stanovenou lhůtou. Pokud ani poté majetek nevrátí, je možné kontaktovat policii nebo právníka.
Postup při nekomunikaci dodavatele:
Vzhledem k tomu, že majitel firmy přestal komunikovat, doporučuji mu zaslat výzvu k nápravě, ve které požadujete:
dokončení prací dle původní smlouvy nebo navrácení peněz,
vrácení majetku (např. odvezeného nábytku),
odstranění vad a nedodělků.
Pokud firma na výzvu nereaguje, doporučuji obrátit se na právníka a zvážit podání žaloby.
Možnost žádat o penále:
I když nebyla sjednána smluvní pokuta, můžete požadovat náhradu škody za nesplnění termínu. Výše náhrady škody závisí na tom, jaké škody vám vznikly v důsledku nedokončení rekonstrukce včas (např. pokud jste musela platit další nájem nebo si zajistit jiné bydlení).
Doporučuji vám kontaktovat právníka, který vám pomůže sepsat oficiální výzvu k nápravě a případně zastoupit při dalším jednání.
V případě zájmu Vám jako advokát mohu nabídnout právní služby v této věci.

Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.