Správní delikt dle § 24/7 písm. t) zákona o ochraně spotřebitele
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 14. červenec 2012
Na konci roku 2010 jsem si zakoupila v kamenném obchodě Mobil Pohotovosti, nový telefon. Za necelé 4 měsíce jsem byla nucena ho jít reklamovat z důvodů častého zamrzání. Reklamace mi byla uznána a byl opraven. Vždy cca. po 5ti měsících se ta STEJNÁ závada objevila znova.
I druhá reklamace mi byla uznána a mobilní telefon byl opět opraven. Teď, když jsem ho reklamovala po třetí a žádala jsem odstoupení od kupní smlouvy, mi přišlo vyjádření, že reklamovaná závada se při testování neprokázala a proto se mi odstoupení od kupní smluvy zamítá. Ale mobilní telefon (na kterém se podle nich popisovaná závada neprojevuje!) mi byl opět OPRAVEN, při tom na reklamačním listu jasně uvádím, že žádám odstoupení od kupní smlouvy a nepřeju si opravu. Tím mi absolutně znemožnili se odvolat a poslat to znova na prozkoumání nebo si jejich výrok ověřit u soudního znalce. Je toto normální postup? Můžou si dovolit opravu přístroje, když v reklamačním listu je jasně zaškrtnuto "NEOPRAVOVAT". Jak bych měla dále postupovat? Děkuji, Svatava
ODPOVĚĎ:
Je pravdou, že neuznání reklamace se současným odstraněním reklamované vady představuje poměrně častý (a chytrý) způsob, kterým se prodejci snaží obcházet právo kupujícího na odstoupení od kupní smlouvy.
V současné chvíli můžete na postup prodávajícího upozornit místně příslušnou pobočku České obchodní inspekce, svým počínáním se mohl prodávající dopustit správního deliktu dle § 24/7 písm. t) zákona o ochraně spotřebitele, za který mu hrozí pokuta do 3.000.000,- Kč.
Samozřejmým předpokladem jakýchkoli právních kroků je prokazatelnost technického stavu telefonu před jeho reklamací. Pokud jste technický stav mobilního telefonu tímto způsobem zdokumentovala, nezbývá Vám, než se obrátit na soud. Před tímto krokem Vám doporučuji kontaktovat advokáta, který obvykle zašle prodávajícímu tzv. předžalobní výzvu (pravděpodobnost kladné reakce prodávajícího na dopis psaný advokátem je vyšší).
Nejste-li schopna technický stav telefonu před reklamací prokázat, lze Vám doporučit vyčkat do objevení další závady. Tuto vadu můžete ještě před reklamací zdokumentovat s pomocí soudního znalce (v tomto případě byste však i v případě uznání reklamace, resp. odstoupení od smlouvy, nesla náklady znaleckého posudku sama).
V současné chvíli můžete na postup prodávajícího upozornit místně příslušnou pobočku České obchodní inspekce, svým počínáním se mohl prodávající dopustit správního deliktu dle § 24/7 písm. t) zákona o ochraně spotřebitele, za který mu hrozí pokuta do 3.000.000,- Kč.
Samozřejmým předpokladem jakýchkoli právních kroků je prokazatelnost technického stavu telefonu před jeho reklamací. Pokud jste technický stav mobilního telefonu tímto způsobem zdokumentovala, nezbývá Vám, než se obrátit na soud. Před tímto krokem Vám doporučuji kontaktovat advokáta, který obvykle zašle prodávajícímu tzv. předžalobní výzvu (pravděpodobnost kladné reakce prodávajícího na dopis psaný advokátem je vyšší).
Nejste-li schopna technický stav telefonu před reklamací prokázat, lze Vám doporučit vyčkat do objevení další závady. Tuto vadu můžete ještě před reklamací zdokumentovat s pomocí soudního znalce (v tomto případě byste však i v případě uznání reklamace, resp. odstoupení od smlouvy, nesla náklady znaleckého posudku sama).
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.