Reklamace nebyla vyřízena do 30 dnů, na co mám právo?
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 15. červenec 2012
V říjnu 2011 jsme koupili od firmy Mountfield bazén, který nám i odborně zazimovali. Po dvou měsících jsme zjistili prasklinu asi 30cm na dně bazénu - na problém jsme telefonicky upozornili a bylo nám řečeno, že se to stává a že nám díru přijde zalepit technik a dokonce i věděli, kde ta prasklina je, aniž by bazén viděli.
Máme právo na reklamaci, když bazén je zapuštěný do země a zabetonovaný? Můžeme požadovat vrácení peněz, když jsme bazén nikdy nepoužívali? Děkuji, Martin
ODPOVĚĎ:
Ve Vašem případě je důležité, zda bylo zabetonování bazénu součástí jeho dodávky či zda jste si bazén tímto způsobem přizpůsobil sám. Neboť tato skutečnost z Vašeho dotazu nevyplývá, budu předpokládat, že prodávajícím Vám byl bazén nejen dodán, ale rovněž zapuštěn do země a zabetonován.
Co se týče Vašich práv z reklamace, je nutné rozlišovat, zda prasklina na dně bazénu představuje tzv. odstranitelnou či neodstranitelnou vadu. Neboť postačí pouhé zalepení praskliny, jedná se s největší pravděpodobností o vadu odstranitelnou. V tomto případě máte právo na bezplatné, řádné a včasné odstranění vady (od kupní smlouvy tedy nemůžete odstoupit). Pokud nebyl bazén dosud použit, můžete namísto odstranění vady požadovat po prodávajícím výměnu bazénu za bazén nový (v tomto případě se však nesmí jednat o požadavek vzhledem k povaze vady neúměrný). Můžete se rovněž domáhat poskytnutí slevy z kupní ceny, tento mechanismus se však používá zejména v případech, kdy je možné věc i přes její vadu používat (což v případě bazénu s prasklým dnem patrně neplatí).
Pokud jste se s prodávajícím nedohodl při reklamaci jinak, je prodávající povinen odstranit reklamovanou vadu bez zbytečného odkladu, nejdéle pak do 30 dnů od uplatnění reklamace (§ 19/3 zákona o ochraně spotřebitele). Pokud nebyla vada bazénu v této lhůtě prodávajícím odstraněna, máte stejná práva, jako by se jednalo o vadu neodstranitelnou, tj. můžete požadovat výměnu bazénu, poskytnutí přiměřené slevy z kupní ceny či od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny (§ 622/2 a 3 Občanského zákoníku).
Více o reklamacích zboží se můžete dočíst zde:
http://www.bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/component/content/article/5286-reklamace-vraceni-zbozi-informace.html#kdy-nelze-uplatnit-zaruku-na-zbozi
Co se týče Vašich práv z reklamace, je nutné rozlišovat, zda prasklina na dně bazénu představuje tzv. odstranitelnou či neodstranitelnou vadu. Neboť postačí pouhé zalepení praskliny, jedná se s největší pravděpodobností o vadu odstranitelnou. V tomto případě máte právo na bezplatné, řádné a včasné odstranění vady (od kupní smlouvy tedy nemůžete odstoupit). Pokud nebyl bazén dosud použit, můžete namísto odstranění vady požadovat po prodávajícím výměnu bazénu za bazén nový (v tomto případě se však nesmí jednat o požadavek vzhledem k povaze vady neúměrný). Můžete se rovněž domáhat poskytnutí slevy z kupní ceny, tento mechanismus se však používá zejména v případech, kdy je možné věc i přes její vadu používat (což v případě bazénu s prasklým dnem patrně neplatí).
Pokud jste se s prodávajícím nedohodl při reklamaci jinak, je prodávající povinen odstranit reklamovanou vadu bez zbytečného odkladu, nejdéle pak do 30 dnů od uplatnění reklamace (§ 19/3 zákona o ochraně spotřebitele). Pokud nebyla vada bazénu v této lhůtě prodávajícím odstraněna, máte stejná práva, jako by se jednalo o vadu neodstranitelnou, tj. můžete požadovat výměnu bazénu, poskytnutí přiměřené slevy z kupní ceny či od kupní smlouvy odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny (§ 622/2 a 3 Občanského zákoníku).
Více o reklamacích zboží se můžete dočíst zde:
http://www.bezplatnapravniporadna.cz/online-zdarma/component/content/article/5286-reklamace-vraceni-zbozi-informace.html#kdy-nelze-uplatnit-zaruku-na-zbozi
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.