Reklamace věci zakoupené přes inzerát - věc se poškodila při přepravě
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 28. září 2012
Na inzerát jsem prodával autorádio a v něm jsem uváděl, že je pro mě prioritní osobní odběr s tím, že předvedu kupujícímu funkčnost a seznámím ho s obsluhou. Ozval se zájemce, který trval na zaslání na dobírku, protože by se mu nevyplatilo jet takovou dálku. Nakonec jsem tedy s odesláním souhlasil i když s námitkami, že by byl lepší osobní odběr.
Balík jsem řádně vystlal a zboží zabezpečil proti pohybu což následně i kupující potvrdil. Po doručení a vyzkoušení ale rádio vypisuje chybu mechaniky což znamená, že bohužel muselo dojít ze strany spedice, k neopatrnému zacházení. Balík, ale nijak zdeformován nebyl a myslím si, že i proto, že byl hodně vystlán, ale to určitě neznamená, že tlaky při pádu balíku nemohli něco způsobit s mechanikou. Kupující teď trvá na vrácení autorádia s tím, že mu mám poslat celou částku na účet. Mě by se teď ale vrátilo autorádio, které bylo naprosto funkční před odesláním a nyní je z něj bezcená hračka. Jsem povinen kupujícímu vrátit peníze i když mám svědky, že zboží odcházelo naprosto funkční? Děkuji. Samuel
ODPOVĚĎ:
Mezi Vámi a dopravcem (např. Českou poštou s.p.) byla uzavřena smlouva o přepravě nákladu (dobírka), na základě které měla být doručena zásilka kupujícímu. Mezi Vámi a kupujícím byla uzavřena kupní smlouva.
Nejdříve bych se ráda vyjádřila k možnostem souvisejícím s kupní smlouvou mezi Vámi a kupujícím. V případě vadné věci může kupující žádat opravu věci na Vaše náklady, případně žádat slevu z kupní ceny. Pokud by šlo o vady neodstranitelné, může kupující odstoupit od smlouvy, v těchto případech dojde k vrácení věci i peněz.
Pokud by nešlo autorádio opravit, nebo pokud by neměl o tento postup kupující zájem, je jediným řešením navrácení peněz a vadného zboží. V opačném případě by Vás mohl Váš kupující žalovat o vydání bezdůvodného obohacení.
Náhradu škody byste mohl získat z titulu odpovědnosti z přepravní smlouvy mezi Vámi a dopravcem (např. Českou poštou s. p.). V této souvislosti bude nutné se informovat o případných bližších podmínkách uplatnění této odpovědnosti, které mohou být blíže upraveny v přepravních a tarifních řádech dopravce. Ve smyslu § 769 občanského zákoníku (Občanského zákoníku) odpovídá dopravce za škodu, která vznikla na přepravované zásilce v době od převzetí k přepravě až do jejího vydání.
Právo na náhradu škody musí odesílatel (Vy) uplatnit u dopravce do 6 měsíců od vydání zásilky příjemci (kupujícímu), jinak toto právo zaniká (§ 771 OZ). Při poškození zásilky hradí dopravce částku, o kterou byla zásilka znehodnocena, je-li účelné provést opravu, hradí dopravce náklady opravy.
Nicméně tyto skutečnosti budete muset prokázat a doložit, že škoda byla způsobena dopravcem a že výrobek nebyl vadný již před podáním zásilky k odeslání. Svědectví jsou určitě vhodná, nicméně je bohužel velmi pravděpodobné, že svědectví nebudou dostačující. Nicméně určitě navrhuji pokusit se o uplatnění škody u dopravce, bude na Vás, zda v případě neúspěchu při mimosoudním jednání, budete chtít celou věc řešit soudně. V tomto případě by Vám v případě Vašeho neúspěchu vzrostly náklady o soudní poplatky a v případě, že byste neunesl důkazní břemeno, byste s velkou pravděpodobností hradil též náklady soudního řízení protistrany.
Nejdříve bych se ráda vyjádřila k možnostem souvisejícím s kupní smlouvou mezi Vámi a kupujícím. V případě vadné věci může kupující žádat opravu věci na Vaše náklady, případně žádat slevu z kupní ceny. Pokud by šlo o vady neodstranitelné, může kupující odstoupit od smlouvy, v těchto případech dojde k vrácení věci i peněz.
Pokud by nešlo autorádio opravit, nebo pokud by neměl o tento postup kupující zájem, je jediným řešením navrácení peněz a vadného zboží. V opačném případě by Vás mohl Váš kupující žalovat o vydání bezdůvodného obohacení.
Náhradu škody byste mohl získat z titulu odpovědnosti z přepravní smlouvy mezi Vámi a dopravcem (např. Českou poštou s. p.). V této souvislosti bude nutné se informovat o případných bližších podmínkách uplatnění této odpovědnosti, které mohou být blíže upraveny v přepravních a tarifních řádech dopravce. Ve smyslu § 769 občanského zákoníku (Občanského zákoníku) odpovídá dopravce za škodu, která vznikla na přepravované zásilce v době od převzetí k přepravě až do jejího vydání.
Právo na náhradu škody musí odesílatel (Vy) uplatnit u dopravce do 6 měsíců od vydání zásilky příjemci (kupujícímu), jinak toto právo zaniká (§ 771 OZ). Při poškození zásilky hradí dopravce částku, o kterou byla zásilka znehodnocena, je-li účelné provést opravu, hradí dopravce náklady opravy.
Nicméně tyto skutečnosti budete muset prokázat a doložit, že škoda byla způsobena dopravcem a že výrobek nebyl vadný již před podáním zásilky k odeslání. Svědectví jsou určitě vhodná, nicméně je bohužel velmi pravděpodobné, že svědectví nebudou dostačující. Nicméně určitě navrhuji pokusit se o uplatnění škody u dopravce, bude na Vás, zda v případě neúspěchu při mimosoudním jednání, budete chtít celou věc řešit soudně. V tomto případě by Vám v případě Vašeho neúspěchu vzrostly náklady o soudní poplatky a v případě, že byste neunesl důkazní břemeno, byste s velkou pravděpodobností hradil též náklady soudního řízení protistrany.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.