Reklamační lhůta na zboží zakoupené na firmu
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 30. říjen 2012
Reklamoval jsem notebook, který jsem zakoupil na firmu s IČ a na příjemce reklamace je napsáno: "Reklamace zboží prodávající vyřizuje bez zbytečného odkladu, maximalně však do 30 dní od dne následujícího po uplatnění reklamace kupujícím. Tato lhůta není závazná ke kupujícímu na IČ.".
Otázka:
Neměla by být 30 denní lhůta ze zákona stejná pro všechny? A jak je dlouhá lhůta na vyřízení reklamace mezi podnikatelskými subjekty podle Obchodního zákoníku? Děkuji, Milan
Neměla by být 30 denní lhůta ze zákona stejná pro všechny? A jak je dlouhá lhůta na vyřízení reklamace mezi podnikatelskými subjekty podle Obchodního zákoníku? Děkuji, Milan
ODPOVĚĎ:
Třicetidenní lhůta je dána ze zákona o ochraně spotřebitele, tím obchodní subjekt není.
Pro obchodní smlouvy - tedy nároky z vad - není dána lhůta k vyřízení reklamace. Nicméně platí, že pokud nebyla vada považována za podstatné porušení smlouvy (§ 345 odst. 2 obchodního zákoníku), má se za to, že se jedná o nepodstatné porušení smlouvy a tedy má kupující nárok na dodání chybějícího zboží a odstranění ostatních vad zboží, nebo slevu z kupní ceny. K odstranění vad je kupující povinen prodávajícímu poskytnout přiměřenou lhůtu. V řádně uzavřených obchodních smlouvách je nutné tyto podmínky specifikovat, jinak vznikají spory o tom, co je pro který výrobek a jeho opravu přiměřená lhůta.
v tomto případě se tedy doporučuji dohodnout s prodávajícím na lhůtě k odstranění vad a pokud je nebude možné odstranit, tak na vrácení kupní ceny. Pokud s prodávajícím dohoda nebude možná, stanovte mu přiměřenou lhůtu k odstranění vady (přiměřenost lhůty nezávisí na době, která uběhla od uplatnění reklamace k okamžiku stanovení lhůty) ve smyslu § 437 obchodního zákoníku a doufejte, že spor o "přiměřenost" lhůty nevznikne.
Pro obchodní smlouvy - tedy nároky z vad - není dána lhůta k vyřízení reklamace. Nicméně platí, že pokud nebyla vada považována za podstatné porušení smlouvy (§ 345 odst. 2 obchodního zákoníku), má se za to, že se jedná o nepodstatné porušení smlouvy a tedy má kupující nárok na dodání chybějícího zboží a odstranění ostatních vad zboží, nebo slevu z kupní ceny. K odstranění vad je kupující povinen prodávajícímu poskytnout přiměřenou lhůtu. V řádně uzavřených obchodních smlouvách je nutné tyto podmínky specifikovat, jinak vznikají spory o tom, co je pro který výrobek a jeho opravu přiměřená lhůta.
v tomto případě se tedy doporučuji dohodnout s prodávajícím na lhůtě k odstranění vad a pokud je nebude možné odstranit, tak na vrácení kupní ceny. Pokud s prodávajícím dohoda nebude možná, stanovte mu přiměřenou lhůtu k odstranění vady (přiměřenost lhůty nezávisí na době, která uběhla od uplatnění reklamace k okamžiku stanovení lhůty) ve smyslu § 437 obchodního zákoníku a doufejte, že spor o "přiměřenost" lhůty nevznikne.
Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Zeptejte se našich právníků za drobný poplatek 79 Kč. Odpověď obdržíte do 3 dnů. Poradit se s právníkem.