Zpoždění letu a nárok na odškodnění, finanční kompenzaci
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 18. srpen 2013
Mám dotaz ohledně opoždění letadla (běžná dovolená / běžný let Tunis-Praha). V případě opoždění více jak 7 hodin je možné žádat nějakou finanční kompenzaci? Je tato doba a kompenzace nějak určena zákonem? Děkuji, Veronika
ODPOVĚĎ:
Tato problematika je upravena v evropském Nařízení Rady č. 261/2004, o náhradách a pomoci cestujícím v letecké dopravě ( http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:CS:HTML ), přičemž nejednoznačný výklad (podpořený nejednoznačným rozhodnutím v případě Sturgeon) tohoto předpisu byl Evropským soudním dvorem ujednocen 23.10.2012 stanoviskem, které přímo uvádí, že v případě zpoždění letu o více než 3 hodiny mají cestující stejné nároky na finanční odškodnění, jako u zrušeného letu. Výše kompenzace je dle vzdálenosti letu stanovena v rozmezí od 250 do 600 EUR. Samozřejmě se letecká společnost může liberovat (tedy zprostit odpovědnosti vůči cestujícím), a to například tehdy prokáže-li, že okolnosti, v jejichž důsledku došlo ke zpoždění byly natolik mimořádné, že jim nemohl předejít.
Doporučuji se v této záležitosti obrátit na specializované společnosti, které se zabývají problematikou kompenzací klientům leteckých společností.