Kdy není možné odstoupit od kupní smlouvy ve 14denní lhůtě?
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 17. únor 2014
Jsem provozovatel internetového obchodu na základě živnostenského oprávnění. Zabýváme se prodejem stavebních materiálů. Má právo kupující vrátit zboží ve lhůtě 14 dnů dle nového občanského zákoníku účinného od 1.1.2014 v tomto případě?
Zákazník si objedná zboží, já jako prodejce stavebního materiálu ho musím objednat u výrobců tohoto stavebního materiálu (ČR a Slovensko). Ti ho musí buď vyrobit a odeslat, nebo ho odesílají ze skladu. Je to poměrně nákladná věc. Ve chvíli, kdy se zákazník rozhodne zboží vrátit, my jako internetový obchod ho nemáme ani kam poslat. Sklady neprovozujeme a výrobci zboží zpátky nevykupují buď vůbec, nebo třeba s 30% srážkou z nákupní ceny. Má zákazník právo na vracení zboží v tomto případě? Jak se můžeme proti tomuto jako prodejci bránit? Lze uplatnit tuto výjimku? Je možné do všeobecných obchodních podmínek uvést: "Pokud je kupní smlouva uzavřena pomocí prostředků komunikace na dálku (v internetovém obchodě), má spotřebitel v souladu s § 53 odst. 7 občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy do 14 dní od převzetí zboží (to neplatí, bylo-li zboží objednáno na základě cenové nabídky a výroby zboží na zakázku)". Děkuji, Jeroným
ODPOVĚĎ:
I v novém občanském zákoníku NOZ platí, že spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě čtrnácti dnů (blíže § 1829 odst. 1 NOZ).
Pro Vás bude rovněž relevantní § 1834 nového občanského zákoníku NOZ a totiž, odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, jejímž předmětem je poskytování služeb a podnikatel s plněním na základě výslovné žádosti spotřebitele začal před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy, uhradí podnikateli poměrnou část sjednané ceny za plnění poskytnuté do okamžiku odstoupení od smlouvy. Je-li sjednaná cena nepřiměřeně vysoká, uhradí spotřebitel podnikateli poměrnou část ceny odpovídající tržní hodnotě poskytovaného plnění.
Důležité je také ustanovení § 1837 NOZ a to, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy:
a) o poskytování služeb, jestliže byly splněny s jeho předchozím výslovným souhlasem před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na odstoupení od smlouvy,
b) o dodávce zboží nebo služby, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli podnikatele a k němuž může dojít během lhůty pro odstoupení od smlouvy,
c) o dodání alkoholických nápojů, jež mohou být dodány až po uplynutí třiceti dnů a jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávislých na vůli podnikatele,
d) o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu,
e) o dodávce zboží, které podléhá rychlé zkáze, jakož i zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným zbožím,
f) o opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost; to však neplatí v případě následného provedení jiných než vyžádaných oprav či dodání jiných než vyžádaných náhradních dílů,
g) o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit,
h) o dodávce zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačového programu, pokud porušil jejich původní obal,
i) o dodávce novin, periodik nebo časopisů,
j) o ubytování, dopravě, stravování nebo využití volného času, pokud podnikatel tato plnění poskytuje v určeném termínu,
k) uzavírané na základě veřejné dražby podle zákona upravujícího veřejné dražby, nebo
l) o dodání digitálního obsahu, pokud nebyl dodán na hmotném nosiči a byl dodán s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy a podnikatel před uzavřením smlouvy sdělil spotřebiteli, že v takovém případě nemá právo na odstoupení od smlouvy. Z výše uvedeného tedy vyplývá, abyste zákazníky ve 14 lhůtě upozornili, že začínáte plnit a že již nelze odstoupit od smlouvy viz v bodě a).