Odpovědnost dopravce za škodu na zásilce - poškození zboží, věci při přepravě
- Uložil(a): Monika Vybíralová, DiS. (správa textů)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 30. listopad 2014
Na obchodním portálu Aukro jsem vydražila 17.8.2014 prosklenou vitrínu. Po zaplacení mi ji prodejce poslal přepravní službou Toptrans. Během přepravy se vitrína rozbila, odmítla jsem si ji tedy převzít a vitrínu jsem u přepravní služby reklamovala. Zaslala jsem reklamační formulář přimo z webových stránek firmy Toptrans a následně i mailem.
Situaci jsem oznámila prodejci, ale ten odmítá cokoli řešit a přepravní firma Toptrans mi na reklamaci neodpovídá. Jak mám dál postupovat, abych dostala zpět peníze? Děkuji, Tereza
ODPOVĚĎ:
Odpověď na Váš dotaz rozdělím pracovně do 2 částí:
1/ Právní vztah k prodávajícímu:
Dle § 2090/1 občanského zákoníku platí, že má-li prodávající podle kupní smlouvy věc odeslat (což je i Váš případ), chápe se prodávaná věc za předanou kupujícímu již okamžikem jejího předání dopravci k přepravě této věci ke kupujícímu, přičemž prodávající je zároveň povinen umožnit kupujícímu uplatnit práva z přepravní smlouvy vůči dopravci. Dle § 2091/1 občanského zákoníku je pak prodávající ještě povinen označit věc zjevně a dostatečně jako zásilku pro kupujícího.
Dle znění dotazu předpokládám, že prodávající ve Vašem případě všechny shora uvedené povinnosti splnil, tzn. předal prodávanou věc dopravci, tuto věc řádně označil jako zásilku pro Vás a umožnil Vám uplatnit práva z přepravní smlouvy vůči dopravci (t. j. že Vás označil jako příjemce zásilky, který je oprávněn k jejímu převzetí v určeném místě). V tomto případě se tedy prodávaná věc považuje za Vám předanou již v okamžiku jejího předání dopravci, tzn. že za následně vzniklou škodu prodávající již neodpovídá.
Ze shora uvedeného však existují 2 výjimky, o kterých je vhodné vědět:
- neoznačí-li prodávající řádně prodávanou věc, kterou předal dopravci k přepravě ke kupujícímu, nastanou účinky odevzdání věci až ve chvíli, kdy prodávající oznámí kupujícímu bez zbytečného odkladu, že mu věc odeslal, a určí-li ji dostatečně v oznámení; bez tohoto oznámení je věc kupujícímu odevzdána, až předá-li mu ji dopravce (§ 2091/2 občanského zákoníku) ; v tomto případě by tedy za škodu mohl odpovídat i prodávající;
- není-li ujednáno, jak má být prodávaná věc zabalena, zabalí prodávající věc podle zvyklostí; nejsou-li, pak způsobem potřebným pro uchování věci a její ochranu; stejným způsobem opatří prodávající věc pro přepravu (§ 2097 občanského zákoníku) ; pokud by tedy došlo k poškození věci v důsledku jejího nedostatečného zabalení, odpovídal by za tuto škodu opět prodávající.
V návaznosti na shora uvedené proto můžete zvážit, zda za způsobenou škodu neodpovídá ve Vašem případě prodávající (zejména v důsledku nedostatečného zabalení zásilky).
2/ Právní vztah k dopravci:
Dle § 2558 občanského zákoníku je dopravce v první řadě povinen provést přepravu do místa určení s odbornou péčí v ujednané době.
Příjemce zásilky nabývá práva z přepravní smlouvy, požádá-li o vydání zásilky po jejím dojití do místa určení, popřípadě po uplynutí doby, kdy zásilka měla do místa určení dojít. Tím okamžikem přechází na příjemce i právo na náhradu škody na zásilce (§ 2561 občanského zákoníku).
Co se týče vzniku škody na přepravované věci, je vhodné připomenout, že (§ 2566 - § 2569 občanského zákoníku) :
- dopravce je povinen nahradit škodu vzniklou na zásilce v době od převzetí zásilky dopravcem do vydání zásilky příjemci; to neplatí, prokáže-li, že škodu nemohl odvrátit ani při vynaložení odborné péče;
- povinnosti k náhradě škody se dopravce zprostí, prokáže-li, že škodu způsobili a/ odesílatel, příjemce nebo vlastník zásilky, b/ vada či přirozená povaha zásilky, včetně obvyklého úbytku nebo c/ vadný obal zásilky (pokud dopravce odesílatele na vadnost obalu předem prokazatelně upozornil) ;
- při ztrátě nebo zničení zásilky nahradí dopravce cenu, kterou zásilka měla v době, kdy ji převzal;
- při poškození nebo znehodnocení zásilky nahradí dopravce rozdíl mezi cenou, kterou zásilka měla v době jejího převzetí dopravcem, a cenou, kterou by v této době měla zásilka poškozená nebo znehodnocená;
- není-li právo na náhradu škody u dopravce uplatněno do šesti měsíců ode dne převzetí zásilky, soud je nepřizná, namítne-li dopravce, že právo bylo uplatněno opožděně.
V současné chvíli Vám proto lze doporučit obrátit se na dopravce s písemnou výzvou k náhradě Vám způsobené škody (tato výzva nemusí být samozřejmě omezena pouze na formulářovou reklamaci, výzvu lze koncipovat i vlastními slovy). V této výzvě identifikujte dopravce, odesílatele i sebe (jako příjemce), specifikujte přepravovanou věc a popište vzniklou škodu. Dále je nezbytné vyčíslit vzniklou škodu v penězích a stanovit dopravci přiměřenou lhůtu k její náhradě. Ve výzvě můžete také zmínit svou připravenost řešit věc soudní cestou, popř. kontaktováním České obchodní inspekce. Jednu podepsanou kopii výzvy si ponechte, druhou odešlete doporučeně s dodejkou dopravci.
V případě přetrvávající pasivity dopravce se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci s podnětem k prověření postupu dopravce:
tento orgán však není oprávněn přikázat dopravci, aby Vaší reklamaci vyhověl. Současně se můžete obrátit s žalobou na soud, v tomto případě Vám doporučuji využít služeb advokáta: