Reklamace více závad obuvi - je počet závad počtem reklamací?
- Uložil(a): Mgr. Michal Jantoš (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 16. leden 2016
V případě, že mám společenské boty (staré 1 týden), v obchodě se zdály v pořádku. Po 3 dnech nošení se odloupla vnitřní stélka a nyní jsem zjistil, že se odlepuje podrážka (boty staré necelý týden). Do toho všeho svrchní kůže je "vrásčitá", jak když jsem s nimi chodil rok po poli. Obchodník se vyjádřil, že boty opraví, že na to má 30 dní.
Že opraví odlepení podrážky, přilepí vnitřní stélku a "vrásčitost" kůže prý nemůže být předmětem reklamace, protože se jedná o běžné opotřebení materiálu. Já chtěl po obchodníkovi vyměnit boty kus za kus. To prý podle zákona nejde. Moje otázka zní:
1) mám možnost nějak obchodníka donutit, aby si ten šunt vzal a vyplatil peníze, nebo mi dal aspoň jiné boty hned?
2) pokud ne, tak jsou 2 závady reklamované v jednom okamžiku považovány za 2 reklamace, nebo pouze za 1? (uvažuji, že bych obchodníka dohnal "přes" 4 různé závady). Předem děkuji, Ivan
ODPOVĚĎ:
V případě, že kupující reklamuje vadu zboží do 6 měsíců od převzetí zboží, pak platí zákonná domněnka, že zboží bylo vadné již při převzetí a kupující má výhodnější postavení. Prodejce by musel prokázat opak. K prokázání opaku ale nestačí pouhé obecné tvrzení např. o nedodržení zásad zacházení s věcí, ale ideálně prokázání opaku např. znaleckým posudkem.
Kupující má právo na dodání nové věci, příp. jen její součásti, není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné. Pokud není možné věc či její část vyměnit, může kupující odstoupit od smlouvy. Pokud však lze vadu bez zbytečného odkladu odstranit opravou a požadavek na novou věc by byl nepřiměřený (např. zašít malou dírku ve švu), pak má kupující právo na opravu. Právo na přiměřenou slevu z kupní ceny náleží kupujícímu vždy, pokud neuplatnil jiné právo.
Kupující může odstoupit od smlouvy také v případě, že věc má větší počet různých odstranitelných vad (minimálně 3 různé vady najednou).
Z výše uvedeného se domnívám, že máte právo od smlouvy odstoupit. Těžko posoudit, zda máte nárok na výměnu zboží, jelikož mi není známo, zda je to vzhledem k možnostem prodávajícího možné.
Prodávající má skutečně na vyřízení reklamace 30 dnů.
Vzhledem k uvedenému se domnívám, že Vám vzniklo právo od smlouvy odstoupit, požadovat slevu z kupní ceny, nebo požadovat opravu věci (těžko říct, zda je možné odstranit všechny vady).
Pokud jste však již nějaký nárok uplatnit, pak jej nemůžete měnit bez souhlasu prodávajícího. Pokud jste ještě právo z vadného plnění neuplatnil, můžete i od smlouvy odstoupit. V takovém případě zašlete prodávajícímu dopis, ve kterém mu sdělíte, že od smlouvy odstupujete a požadujete vrácení peněz. Stanovte k tomu prodávajícímu přiměřenou lhůtu. Dopis zašlete doporučeně a nejlépe i s dodejkou.
Pokud by Vám prodávající nevyhověl, musíte se svých práv domáhat soudně. Pak Vám doporučuji, abyste vyhledal právní pomoc advokáta. Seznam advokátů naleznete na www.advokatikomora.cz