Prodávajícímu obchodníkovi nestačí 30denní lhůta na vyřízení reklamace - jak prodloužit reklamační lhůtu?
- Uložil(a): Mgr. Michal Jantoš (právník)
- Kategorie: Reklamace, spotřebitel, kupní smlouvy
- Zveřejněno: 16. leden 2016
Mám všeobecný dotaz ohledně záruční doby. Jsme obchodní firma, nakupujeme a prodáváme náhradní díly. Např. koupíme díl v 3/2013, prodáme ho 7/2013 a tento zákazník nám ho reklamuje těsně před koncem 2-leté záruční doby 5/2015. Pro našeho dodavatele je však tento díl již po záruce. Neměla by platit záruka od dodavatele až datem našeho prodeje zákazníkovi?
Ani tento zákazník nemusí být koncový, tedy spotřebitel. Prodáváme jak koncovým zákazníkům, tak i dalším firmám. Je doba vyřízení reklamace pro nás stejná jak u koncového zákazníka tak i u firmy, tedy 30 dnů? Některé díly nakupujeme v zahraničí, hlavně v Polsku a na to někdy 30 dnů nestačí.
ODPOVĚĎ:
Pro zodpovězení Vašeho dotazu bude nutné si vymezit pojmy záruka a odpovědnost za vady.
Záruka znamená, že prodávající garantuje, že zboží si po dobu záruční doby uchová určité vlastnosti. Pokud se např. měsíc po převzetí zboží vyskytne na zboží vada, může ji kupující uplatnit u prodávajícího.
Odpovědnost za vady znamená, že prodávající garantuje pouze to, že zboží nemá vadu v době převzetí zboží. Kupující tak může uplatnit pouze ty vady, které existovaly v době převzetí zboží (byť se třeba projevily až po měsíci). Pokud by nebyla na zboží poskytnuta záruka, pak kupující nemůže uplatnit vadu, která vznikla až poté co zboží převzal (pozor však na situace, kdy vada existovala v době převzetí, ale pouze se projevila později).
Při odpovědnosti za vady tak prodávající odpovídá jen za ty vady, které existovaly při převzetí zboží. Při záruce odpovídá prodávající i za ty vady, které vznikly po převzetí zboží (v záruční době).
Zákonná záruka je v právu ČR zakotvena jen ve vztahu mezi podnikateli a spotřebiteli. Pouze při těchto vztazích také platí pravidlo, že prodávající musí reklamaci vyřídit do 30 dnů.
Zákonná záruka ani výše uvedené pravidlo vyřízení reklamace do 30 dnů neplatí ze zákona mezi podnikateli navzájem. Zde záleží plně na vůli smluvních stran zda si záruku sjednají, jaká bude délka záruční doby, od kdy tato lhůta začne běžet, do kdy musí prodávající vyřídit reklamaci a jaké práva má kupující.
Z výše uvedeného vyplývá, že je pouze na dohodě mezi Vámi a Vašimi dodavateli o tom, zda Vám na zboží poskytne záruku nebo ne. Můžete si s dodavateli domluvit, že záruční doba Vám začne běžet od doby, kdy si Váš zákazník zboží převezme.
Pokud prodáte zboží spotřebiteli, má na zboží zákonnou záruku 2 roky a Vy navíc máte povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů, a to bez ohledu na to, jaká jsou ujednání mezi Vámi a Vašimi dodavateli. Odpovědnost za řádné vyřízení reklamace nesete ve vztahu k Vašim zákazníkům (spotřebitelům) Vy. Stejnou povinnost pak mají Vaši odběratelé ve vztahu k jejich zákazníkům, kteří jsou spotřebiteli atd.